به گزارش اکوایران؛ ظهر امروز یکشنبه یک مهرماه، در مراسم روز آمار و برنامه‌ریزی، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور خطاب به کارکنان و مدیران مرکز آمار ایران با اشاره به اهمیت نقش آنها در اداره کشور گفت: عملکرد شما اگر مثبت باشد می‌تواند کشور را به مطلوب‌ترین نقطه برساند و اگر این عملکرد ضعیف باشد، می‌تواند باعث هدر رفت منابع شود.

او تدوین و جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق را موضوعی فرا دستگاهی و فرا قوه‌ای دانست و افزود: همکاری دستگاه‌ها برای جمع‌آوری داده‌های دقیق بسیار پراهمیت است و اگر همه دستگاه‌ها صادقانه و به هنگام، اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار ندهند، سطح کیفی خدمات این مرکز نمی‌تواند آن طور که باید مؤثر و مفید واقع شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: گزارش‌هایی که از میزان تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص‌ها ارائه می‌شود مربوط به گذشته است؛ اما نکته مهم آینده نگری و پیش بینی ما نسبت به این شاخص‌ها است که جز از طریق تحلیل اطلاعات و آمار دقیق امکانپذیر نخواهد بود، بنابراین دستگاه‌ها باید موظف باشند که دقیق‌ترین و صحیح‌ترین آمارها را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار دهند تا میزان درصد اشتباه در تصمیمات به حداقل ممکن کاهش یابد.

مخبر حرکت به سمت جمع آوری هوشمند و مکانیزه آمار را امری مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: به جای اینکه هر چند سال یکبار به شکل سنتی سرشماری و آمار نفوس و مسکن را انجام دهیم، باید با استفاده از نرم افزارها و روش‌های نوین، به صورت لحظه‌ای به آخرین آمارها دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم اولویت‌ها را به درستی برای تخصیص منابع تشخیص دهیم.

او همچنین بر لزوم بازتعریف بعضی شاخص‌ها تأکید و افزود: بازتعریف برخی شاخص‌ها امروز یک اولویت است چرا که در تصمیم‌گیری‌ها برای موضوعات کلان اقتصادی، نظیر اشتغالزایی، تعریف نرخ بیکاری مهم و کلیدی خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه توزیع منابع و اعتبارات با اتکاء بر آمار و اطلاعات انجام می‌شود، بر لزوم ایجاد تحول در مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرایندهای این مرکز تاکید کرد.