به گزارش اکوایران، داده‌های رسمی شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا نشان می دهد قیمت ها در ماه آگوست نسبت به ماه مشابه در سال قبل 8.3 درصد بوده است. این در حالی بود که تورم در ماه ژوئن به قله 9.1 درصدی رسید و در ماه جولای نیز 8.5 درصد ثبت شده بود. آماری که در دهه‌های اخیر در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بی‌سابقه بوده است.

کاهش قیمت بنزین اصلی ترین دلیل کاهش تورم در ماه آگوست بود. قیمت بنزین هفته های متوالی است که در این کشور کاهشی بوده است. همچنین قیمت خودروهای دست دوم و نو نیز که یکی از عوامل اصلی تورم در این کشور است نیز کاهش پیدا کرده است.

با اینکه تورم برای دومین ماه کاهشی شده است اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد. همچنین پیشبینی‌ها برای تورم ماه آگوست 8.1 درصد بود ولی تورم فراتر از پیش‌بینی ها ثبت شد. همچنین تورم هسته ( core inflation) که نوسانات گذاری قیمتی را در خود منعکس نمی کند در ماه آگوست نسبت به ماه قبل 0.6 درصد رشد داشته است که دو برابر پیش بینی ها بوده است.

اهمیت این گزارش از آنجایی بود که فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر خود باید برای کنترل تورم تصمیم گیری می کرد و این موضوع احتمالا شانس افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره را بیشتر کند.

همین موضوع نیز سبب شد تا اغلب بازارها در ساعت اولیه انتشار این گزارش به شدت کاهشی شوند. قیمت بیت کوین یک ساعت پس از انتظار گزارش تورم به میانه کانال 21 هزار دلاری ریزش داشت که 4 درصد افت نسبت به روز قبل را نشان می دهد.

طلا نیز واکنش نزولی به تورم آمریکا نشان داد و پس از مقاومت چند روزه برای لحظاتی مرز 1700 دلاری را از دست داد هر چند پس از آن توانست به بالای مرز 1700 دلاری بازگردد. همچنین بازارهای سهام آمریکا و اروپا در واکنش نسبت به گزارش تورم و احتمال ادامه روند تهاجمی فدرال رزرو نسبت به دیروز نزولی باز شدند.