به گزارش اکوایران، رئیس سازمان سنجش کشور درمورد تغییرات کنکور 1402 گفت: آزمون در تیرماه «تکرار» می‌شود؛ یعنی آزمون در دی گرفته می‌شود و تیرماه تکرار خواهد شد. این یعنی آزمونِ تیر، مستقل است و حداقل تلقی‌ای که باید از این آزمون داشته باشید این است که این آزمون، آزمایشی است.»

پورعباس افزود: «هر نمره‌ای که دانش‌آموزان در آزمون‌های دی یا تیر کسب کنند، نمره ماکزیمم (بالاترین نمره) برایشان لحاظ می‌شود. خودِ آزمون‌ 60 درصد اثر قطعی دارد و 40 درصد اثر قطعی هم برای سوابق تحصیلی یعنی نمرات کسب‌شده در طول تحصیل لحاظ می‌شود.»

به گفته رئیس سازمان سنجش، مجموعِ این 60 درصد و 40 درصد «نمره کل» را تشکیل می‌دهد و پس از این مراحل، دانش‌آموزان بر مبنای کارنامه خود در تابستان انتخاب رشته می‌کنند و در شهریور نتایج اعلام خواهد شد.

پورعباس در گفت‌وگو با صداوسیما، ضمن یادآوری حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، افزود: «تغییر عمده دیگر این است که دروس عمومی حذف شده و دانش‌آموزان از این موضوع اطلاع دارند و آزمون سراسری فقط بر مبنای دروس تخصصی است. تغییر دیگر این است که زیرگروه‌های آموزشی نداریم و تنها یک زیرگروه و نمره کل بیشتر نداریم و بر مبنای همین نمره کل، انتخاب رشته انجام خواهد شد.»

او همچنین تاکید کرد: «نتایج آزمون دی‌ماه تحت عنوان نمرات خام است، نه نتیجه کنکور. این نتایج همین امسال اعلام می‌شود. نتایج خام آزمون دوم را هم بعد از آن ارائه می‌دهیم و سپس، بر مبنای انتخاب داوطلب در گروه آزمایشی خود، نمره کل ساخته می‌شود. این یعنی نتایج آزمون سراسری (تخصصی) با آزمون عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش (سوابق تحصیلی)، ترکیب و بر اساس آن رتبه‌دهی انجام می‌شود که این رتبه‌دهی اواسط مرداد اعلام می‌شود و داوطلبان بر اساس همین رتبه‌دهی انتخاب رشته می‌کنند.»

رئیس سازمان سنجش کشور همچنین درخصوص الکترونیکی شدن آزمون سراسری گفت: «برای سال بعد و سال‌های بعد، طبیعتا باید از کنکور کاغذی عبور کنیم و دیگر با کنکور کاغذی نمی‌توانیم آزمونی ایمن و مبتنی بر عدالت برگزار کنیم. بنابراین آزمون سراسری به سمت کنکور الکترونیکی و هوشمند خواهد رفت. هم‌اکنون با آزمون‌های کوچک‌تری این کار را شروع کرده‌ایم و امیدواریم برای آزمون بزرگی مثل آزمون سراسری 1403 هم بتوانیم کنکور تمام‌الکترونیکی برگزار کنیم تا سالم‌ترین کنکور را به مردم هدیه بدهیم.»