به گزارش اکوایران، ماتیاس مورر پس از 177 روز کار و زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در مه 2022 از اولین ماموریت فضایی خود به زمین بازگشت. مورر در این سفر به انجام بیش از 35 آزمایش کمک کرد که برای زیست شناسی، روباتیک و موارد دیگری سودمند بوده است. در این تجربیات، او نیاز به حفاظت از فضا و به حداکثر رساندن ظرفیت‌­های آن را نیز به خانه آورده است. مورر در گفتگویی با برنامه "ملاقات با مدیران"  که در وبسایت"مجمع جهانی اقتصاد" منتشر شده درباره تجربیاتش در سفر به فضا بحث کرده است و آنچه برای ایجاد تعادل در اقتصاد روبه‌­رشد فضا و نیاز به حکمرانی فضایی قوی‌تر لازم است را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است. او همچنین از راز موفقیت خود گفته است و توصیه‌ای برای مدیران داشته است.

فضانوردانی که این روزها به فضا سفر می­‌کنند همان تجربه الهام بخشی را دارند که همیشه داشته­‌اند. اما در دهه‌­هایی که مردم سفر به ایستگاه­های فضایی را آغاز کرده‌اند همه چیز تغییر کرده است. خطرات زباله‌­های فضایی و مسائل اقتصاد فضایی و گردشگری فضایی نیز وجود دارد و نیاز به انجام تحقیقاتی ایجاد شده است که هرگز تا این اندازه مهم نبوده است؛ درست همانطور که تحقیقات در فضا به ما کمک می­‌کند تا روی زمین بهتر زندگی کنیم.

به گفته مورر، درحالی که ما گمان می­‌کنیم در ایستگاه فضایی همه چیز روتین است، اما در واقع فضا درحال تغییر است. او اولین کسی بوده است که روی یک راکت دست دوم سوار شده است، چراکه امروز راکت­‌ها درحال بازیافت هستند. فضانوردان به دنبال این هستند که زباله­‌های فضایی زیادی باقی نگذراند چراکه فضای آن‌ها نیز محدود است؛ درواقع، باوجود اینکه فضا وسعت بسیار زیادی دارد، فضای اطراف سیاره ما یا فضای مفیدی که ماهواره ها می­‌توانند در آن قرار گیرند محدود است.

فضا درحال تغییر است، به‌طوری که اکنون شاهد پرواز گردشگران به ایستگاه فضایی بین المللی هستیم. امروز پرتاب‌­های بیشتری به فضا انجام می‌­شود، بنابراین شاهد ماهواره‌های بیشتر در فضا خواهیم بود. از اینرو، مورر معتقد است که نیاز به قوانین جدیدی وجود دارد، ولی در عین حال باید از پتانسیلی که برای منافع اقتصادی جدید، فرآیندهای نو، تحقیقات بیشتر و زمینه‌­های تجاری جدید وجود دارد استفاده کرد.

به اعتقاد مورر، فضا اطلاعاتی را برای ما فراهم می‌کند که می‌تواند در مواجهه با ریسک­‌های جهانی مفید باشد. به عنوان نمونه، می‌تواند به جمع آوری داده­‌های آب‌­وهوایی کمک کند. او بر لزوم همکاری‌­های بین المللی تاکید می‌­کند و می‌گوید: اگر کارها با همکاری هم انجام شود، کارآمدی افزایش پیدا می­‌کند: "سیاره زمین بسیار کوچک است، اما تنها جایی است که می­‌توانیم در آن زندگی کنیم، پس باید مراقب باشیم و این تنها در صورتی کار می­‌کند که همه باهم همکاری کنند".

مورر که هم در رشته مهندسی و هم اقتصاد تحصیل کرده معتقد است اگر می­‌خواهید چیزی جدید را توسعه دهید، باید هم به واقعیت­‌های اقتصادی و هم به واقعیت علم نگاه کنید. مطالعه این دو رشته برای او بسیار مفید بوده است به طوری‌که تاکنون 10 اختراع از او به ثبت رسیده است.

به گفته خودش، راز او این است که کاری را که انجام می‌­دهد دوست دارد، بنابراین ذهنی باز دارد، دوست دارد با مردم صحبت کند و از آنها الهام بگیرد. ارتباط با مردم بسیار به او کمک کرده است، پرواز به فضا یا حل مشکلات سیاره زمین نیز همیشه یک تلاش تیمی است.

به اعتقاد مورر، "مردم باید نسبت به رفتار و عملکرد انسانی ذهنی باز داشته باشند". او چنین درسی را به عنوان بخشی از آموزش فضانوردی دریافت کرده است، اما معتقد است بسیاری از افراد این درس‌­ها را نمی خوانند؛ درحالی که پتانسیل زیادی در بازار وجود دارد و می‌­توانند با باز کردن ذهن­شان و تلاش برای بهتر شدن به پیشرفت­‌های زیادی برای شرکت‌­ها دست یابند. آنها باید ذهنی باز داشته باشند که همه می­‌توانند پیشرفت کنند، اما بسیاری از مدیران فکر می­‌کنند در سطح بالایی قرار دارند و چیزی برای یادگیری وجود ندارد.