بهانه جویی ها و نگرانی ها ی برجامی بهترین بهانه هیجانات افزایشی در هفته قبل بود. پول مانند خون در پیکر اقتصاد جامعه است که قسمت های مختلف را به هم مرتبط می کند و نقش مهم و موثری در حیات و سلامت اقتصاد دارد. در عرصه بین الملل دلار این نقش را ایفا میکند و اقتصاد ها را با یک زبان مشترک به هم وصل میکند. هدف تحریم تنگ کردن این جریان است تا شرایط عادی و سلامت اقتصادی جامعه را به مخاطره بیندازد. حال با گذشت بیش از یک دهه از سخت تر شدن حلقه تحریم ها، جامعه حساسیت بیشتری نسبت به این مسئله پیدا کرده و واکنش سریعتری نشان می دهد. در هفته قبل نگرانی از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عامل صعودی شدن بازار در نیمه ابتدایی معاملات هفته بود در پایان هفته با عدم تصویب قطعنامه به نظر می رسید که ترمز حرکت صعودی بازار کشیده شود به همین دلیل بازار روز چهارشنبه یک پله عقبگرد را نسبت به روز سه شنبه تجربه کرد ولی تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران و اظهار نظر بورل مبنی بر به بن بست خوردن مذاکرات، باعث بالا رفتن تب معاملات و افزایش قیمت ها شد.

بررسی روند قیمتی هفته قبل نشان دهنده روند افزایشی در بازار ارز و سکه است. بالاتر بودن قیمت پایانی در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه تایید کننده روند صعودی در طول هفته است، نرخ دلار آزاد در طول هفته قبل هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد.

 اکوایران بازدهی دلار آزاد ، سکه امامی و ربع سکه را نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ماه قبل، اولین ماه سال جاری و مدت مشابه سال قبل به دست آورده است.

در بازه هفتگی، دلار آزاد با ۴.۸ درصد، بیشترین بازدهی را کسب کرده و ربع سکه با میزان بازدهی ۳ درصدی کمترین میزان بازدهی را داشته است. حباب بالای ربع سکه و سکه یکی از دلایل احتیاط خریداران در بازار بوده که در این شرایط روند نزولی اونس جهانی طلا نیز به حباب سکه فشار آورده است، کاهش اونس جهانی طلا موجب کاهش ارزش ذاتی سکه و طلا میشود و در این وضعیت سکه و ربع سکه برای حفظ حمایت های خود حباب بیشتری را باید تحمل کنند.

برخلاف بازه هفتگی، ربع سکه با 43 درصد بازدهی سالانه بیشترین بازدهی را کسب کرد ه است ولی میزان بازدهی سکه امامی و دلار در همین بازه زمانی بسیار کمتر است، دلار آزاد حتی نتوانسته هزینه فرصت نرخ بهره بانکی را پوشش دهد و با ۱۵.۷ درصد بازدهی سالانه، کمترین بازدهی را کسب کرده است.

بر اساس محاسبات اکوایران و آنچه روی نمودار مشخص است، بازدهی سکه امامی از ابتدای سال جاری تا بیست و چهارم شهریور ۱۴۰۱ از دلار آزاد نیز کمتر بوده است وفقط در بازه سالانه توانسته بهتر از دلار آزاد عمل کند.

آنچه که بررسی های اکو ایران نشان می دهد سکه امامی و ربع سکه در بازه های بلند مدت بازدهی بهتری را نسبت به دلار آزاد کسب کرده‌اند و دلار آزاد به خاطر کنترل بیشتر بازارساز رشد محدودتری داشته است.