به گزارش اکوایران، درجریان معاملات امروز 9 مرداد 1401 با وجود افت شاخص کل و شاخص صنایع، سهام فولاد از اقبال عمومی بهره مند بود. پول حقیقی وارد شده به این نماد نشان دهنده ارزش این سهم در این رنج قیمتی است. در بازاری که اکثر نمادهای با ارزش آن زیر قیمت ذاتی معامله می‌شوند جای تعجب دارد که یک نماد خلاف جهت بازار معامله شود. دلیل این سؤال را که چرا این نماد با ورود پول حقیقی مواجه بوده است را می‌توان حمایت بازیگران سهم در زمان انتشار صورت مالی تلفیقی این شرکت دانست. در ادامه این گزارش سعی داریم تا اندازه تأثیر خبرهای بنیادی این نماد را در این روز های بازار که ارزش بنیادی به کل نادیده گرفته می شود بر ورود پول به این سهم بررسی کنیم.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص

در روند معاملاتی امروز بورس تهران، از بین 7 نماد با بیشترین تأثیر بر شاخص کل فقط نماد فولاد اثر مثبت بر شاخص کل گذاشت. در جایگاه اول نماد های تأثیر گذار، شفن با 2 هزار و 515 واحد اثر منفی بر شاخص کل بورس تهران قرار گرفت. بعد از آن، نماد فولاد بیشترین تأثیر را بر شاخص کل بازار گذاشت و با 998 واحد مثبت به بازار کمک کرد. نماد فولاد با بیشترین ارزش معاملات خرد، امروز یکی از پرتراکنش ترین نماد های بازار بود و کار خود را با رشد 2.81 درصدی در قیمت هزار و 117 تومان به پایان رساند.

جریان ورود و خروج پول حقیقی

جریان پول حقیقی چند روزی است که در نماد فولاد مثبت است و نشان دهنده گرایش فعالان بازار به این سهم است. امروز ورود پول حقیقی نسبت به روز های قبل بیشتر شد و به اوج خود رسید. با توجه به منفی بودن جریان پول حقیقی در کل بازار و افزایش ارزش معاملات خرد در این نماد، تحلیل احتمال رشد این نماد در هفته‌های آتی بر زبان فعالان بازار می‌چرخد.

مقایسه نماد فولاد در بین نماد های صنعت فلزات اساسی

در بین نمادهای صنعت فلزات اساسی امروز تعداد کمی با رشد قیمت همراه بوده‌اند. فولاد یکی از این نمادها بود که کار خود را با 2.8 درصد رشد به پایان رساند. این نماد از لحاظ نسبت قیمت به سود سهمی در مقایسه با میانگین صنعت خود از شرایط بهتری بر خوردار است. P/E فولاد در حال حاضر 3.64 است در حالی که P/E صنعت فلزات اساسی 5.37 است که بیانگر قیمت مناسب این سهم در رنج قیمتی گروه است.

عملکرد مالی فولاد مبارکه اصفهان در صورت های مالی تلفیقی

عملکرد مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت نشان دهنده رشدی بود که توسط تحلیل گران بازار پیش بینی شده بود. درآمدهای عملیاتی 12 ماهه 1400 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل آن 88 درصد افزایش داشته است. سود خالص 12 ماهه 1400 با افزایش 120 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 286 تومان به ازاء هر سهم مشخص کرده است. این اطلاعات که در صورت‌های مالی تلفیقی نیز با اعدادی بالاتر ولی با همین روند قابل مشاهده بود نشان دهنده ارزش این سهام است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان علت تفاوت سود در گزارش تلفیقی سال 1400 با گزارشی قبل از آن را ناشی از تفاوت شناسایی سود تقسیمی در مجامع شرکت‌ توسعه معادن و فلزات و شرکت‌های صنعتی و معدنی گل گهر و چادرملو دانست.

با توجه به سؤال مطرح شده در ابتدای گزارش و آمار مشاهده شده، رشد چند روز اخیر در این سهم را می‌توان نشأت گرفته از اخبار خوب بنیادی و حمایت‌های حقوقی‌ها و حقیقی‌ها از این نماد دانست. به نظر می‌رسد در صورت شکست رکود بازار سهام اکثر نمادها به شدت مستعد رشد هستند اما باید منتظر باشیم تا ببینیم فولاد در این روزهای رکودی و منفی بازار تا چه قیمتی می تواند رشد کند.