روند دلار و یورو در بازار متشکل معکوس بود. دلار 130 تومان افزایش و یورو 130 تومان کاهش را ثبت کرد.  همچنین در روز یکشنبه اختلاف نرخ‌ها در بازار به 6 هزار تومان هم می‌رسید.

در معاملات یکشنبه سکه رفاه وارد کانال 16 میلیون تومان شد. این مسئله در قیمت‌های رسمی هم اتفاق افتاده بود، اتحادیه طلا که شنبه نرخش را به روز نکرده بود، امروز نرخ جدید را 16 میلیون و 300 هزار تومان اعلام کرد که نسبت به 5شنبه تقریبا رشد 360 هزار تومانی داشت. در سمت غیررسمی نیز سکه نقدی تا 16 میلیون و 900 هزار تومان بالا رفته که قبلا این سطح را ندیده بود. اما نکته مهم اینجاست که حباب سکه به 2 میلیون و 170 هزار تومان رسید، عددی که به شدت بالاست و به نوعی رکورد حباب سکه نیز محسوب می‌شود.

اخباری که در بازار دست به دست می‌شد همچنان حواشی مربوط به اخبار تکمیلی قطعنامه است. در برخی کانال‌ها دیده می‌شد که روی خروج ایران از  NPT مانور داده می‌شود. اقدامی که کاملا به سود نوسان گیران بازار ارز شده است. حتی شایعه به قول سعید جلیلی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام چرخیده که طبق آن، جلیلی پیشنهاد خروج از NPT را داده است. در نیمه شب شنبه یک جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد که در آن، در مورد اقدامات اخیر شورای حکام و واکنش مناسب ایران بحث شد. صحبت از نفتکش های ایرانی در آب‌های ازاد و هشدار برخی کشورها مثل آمریکا و کانادا در مورد سفر شهروندانشان به ایران هم پارازیت‌های منفی دیگر بازار ارز هستند.

صندوق طلا پیشتار بازار آتی شده، در انتهای هفته گذشته 217 میلیارد و 202 تومان معامله شد که 218 هزار و 601 یک قرارداد ثبت شده است.

فضای بازار چطور بود؟

جو انتظامی همچنان در بازار غالب بود، در روز یکشنبه سردار بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی، با هشدار‌ به فعالان بازار فردایی طلا و ارز، اعلام کرد که ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار با همکاری بانک مرکزی و مراجع قضایی شناسایی شدند.

این جو باعث شده تا تعداد معامله‌گران در بازار کم باشد. در بازار ارز یکشنبه علاوه بر یورو، دلار هم چندان در بازار یافت نمی‌شد و کسی فروشنده نبود. همچنین صف ارز مسافرتی هم طویل‌تر از روزهای قبل شده بود. فروش ارز مسافرتی نیز به شهروندان دوتابعیتی و کسانی که در خارج اقامت دارند هم ممنوع شد.

خبر مهم دیگری که در بازار یکشنبه رصد می شد، جلسه ویژه ارزی در میرداماد، در حضور رییس کل بانک مرکزی و صرافان بود.  علی صالح آبادی در مورد جلسه امروز بانک مرکزی گفته: مقرر شد در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز بیشتر و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس هم تسهیل شود. صالح آبادی یک خط و نشانی هم برای بازار کشیده و گفته: «همانطور که به کرات اشاره کردم در حال حاضر میزان اسکناسی که در بانک مرکزی داریم، هیچ زمانی در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس نبوده است».

از آن طرف یک تصمیم مهم دیگر هم بانک مرکزی گرفته که طی آن به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل‌های ارزی خدماتی و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد 24) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.

کد 24 یا سرفصل سایر خدمات چیست؟

بر اساس سرفصل سایر خدمات یا کد 24 در گذشته به هر ایرانی یک بار در سال به میزان 2000 یورو یا معادل دلاری آن با قیمت صرافی بانکی، ارز داده می‌شد. فرق کد 24 با سایر سرفصل‌ها این بود که برای گرفتن آن‌هاباید مدرک نحوه مصرف ارز داشته باشید، اما برای کد 24 فقط احراز هویت کفایت می کند یعنی ارائه کارت ملی.

 البته فعالان بازار معتقدند که این پازل باید با اصلاح قیمت متشکل تکمیل شود. اگر صراف در نهایت نتواند خارج از سقف بازار متشکل بفروشد، باز هم اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی باعث می‌شود تا افزایش عرضه از اثر کافی برخوردار نباشد.

مثلا در حال حاضر که عرضه حجیم صرافی به ارز مسافرتی و دانشجویی انجام می‌شود، خیلی‌ها تنها به دلیل اختلاف نرخ اقدام به خرید می‌کنند، یا در واقع خرید خودشان را زودتر از موعد انجام می‌دهند. درحالیکه اگر اختلاف نرخ وجود نداشت این حجم تقاضا از بین می رفت و دلار بازارساز تنها به متقاضی اصلی می‌رسید و قیمت را هم تعدیل می‌کرد. حالا مهاجرت دلار از نیما به فردوسی می‌تواند ترمز قیمت را در روزهای آتی احتمالا بکشد.