به گزارش اکوایران، در شرایطی که پنج شنبه شب گذشته، مقامات جمهوری اسلامی ایران، پاسخ رسمی خود را نسبت به موضع آمریکا در قبال پیشنهاد اروپایی احیای برجام ارسال کرده، با این حال به نظر می‌رسد اختلاف بر سر چند مسئله، به ویژه پرونده پادمان، مایه دلسردی مقامات و دیپلمات‌های غربی شده است.

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال که جریان مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کند، در صفحه توئیتر خود نوشته: «چند منبع تایید می‌کنند که علاوه بر مسئله تضمین‌ها و درخواست‌هاییی در مورد تحریم ها، ایران بسته شدن تحقیقات پادمانی را به تقاضاهای رسمی خود اضافه کرده است». به ادعای او: «این مسئله تا حدی یکی از راه‌هایی را که مذاکرات در آن زمینه پیشرفت داشته، معکوس می‌کند. ایران در پاسخ اولی خود به متن اتحادیه اروپا در چند هفته پیش، به صراحت خواسته‌های خود در مورد پادمان‌ها را ارائه نکرده بود و شفافیت کاملی در مورد تقاضای پادمان ایران وجود نداشت».

او در ادامه بر اساس گفته‌های منابع خود اظهار داشته که خواسته ایران در مورد مسئله پادمان، فراتر از این موضع ساده است که اگر این پرونده بسته نشود، «روز بازاجرایی» در کار نخواهد بود. به نوشته او به نظر می‌رسد که موضع کنونی متفاوت از مواضع قبلی تا پیش از ماه اگوست است که  ایران خواهان تضمین اولیه است که تحقیقات پادمان قبل از روز بازاجرا بسته خواهد شد. او مدعی شده که به نظر می‌رسد ایران خواهان تعلیق این تحقیقات در دوره‌های میانی توافق –و نه در روز بازاجرا- شده است.

نورمن نوشته تصوری ندارد از این‌که آیا امکان تعلیق پرونده تحقیقات [ادعایی] مذکور تا پایان دوره‌های میانی توافق وجود خواهد داشت یا نه. به نظر او این روند رفت‌وبرگشت ادامه خواهد داشت، حتی اگر در حال حاضر این کار با سرعت بالا یا هدف زیادی انجام شود و کسی به این زودی برای مذاکرات بیشتر سوار هواپیما شود. او هم‌چنین مدعی شده در آخرین پاسخ ارسالی از سوی تهران، ایران خواهان تغییراتی در متن است.  به نقل از یک دیپلمات اروپایی، پاسخ ایران را «ناامیدکننده» و خارج از محدودیت های انعطاف‌پذیری اروپا خوانده و ادعا کرده: «در زمانی که می‌توانستیم این پرونده را ببندیم، قطعا پاسخی غیرمنطقی دریافت کردیم و این یعنی ایران به دنبال لغو توافق احتمالی یا بی‌نتیجه گذاشتن آن است».

پیش از این، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ادعا کرده بود «در حال مطالعه نظرات ایران هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه پاسخ ایران سازنده نیست و دورنمای بازگشت به توافق هسته ای 2015 را به عقب انداخته است».