به گزارش اکوایران، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام، با انتشار توئیتی نسبت به خبر منتشر شده توسط خبرگزاری رویترز واکنش نشان داد. رویترز ساعاتی پیش از این به نقل از یکی از مقامات دولت ایالات متحده مدعی شده بود ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود در مورد احیای توافق هسته‌ای سال 2015، از جمله اصرار این کشور بر بستن برخی از تحقیقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران توسط بازرسان بین‌المللی را کنار گذاشته و این مسئله احتمال توافق را نزدیک‌تر می‌کند.

به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر و در واکنش به آن، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در توئیتر نوشت: «بسیار گمراه کننده. من برای ماه ها گفته‌ام، حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه ایالات متحده) پیش شرط [توافق] نیست. هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد. برنامه هسته‌ای ایران برچیده شدنی نیست».

photo_2022-08-23_17-03-48

در روزهای اخیر شایعات مختلفی پیرامون توافق بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام منتشر شده است. اتحادیه اروپایی پیشنهاد اخیر را متن «نهایی» توافق خوانده است. جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه هفته پیش پاسخ خود را به این پیشنهاد ارسال کرده است. با این حال طرف‌های توافق در انتظار واکنش رسمی ایالات متحده به پاسخ ایران هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت، اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن احیای برجام است، موافق هستند. بورل، بدون اشاره به جزئیات گفت که ایران خواهان چند تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا شده است – پیشنهادی  که پس از 16 ماه مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران و با وساطت اتحادیه اروپا ارائه شده است. او روز دوشنبه گفته بود که پاسخ تهران را «معقول» می‌داند.

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته دستیابی به توافق برای احیای برجام را نزدیک‌تر از دو هفته پیش دانسته و گفته: «ما در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش خواهیم کرد تا پاسخ مناسبی به پاسخ ایران بدهیم. این فرآیندی است که می‌خواهیم اطمینان یابیم که با دقت و توجه به جزئیاتی که برای موضوعی به مهمی این ضروری بوده، انجام داده‌ایم. من می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا، وقت را از دست ندهیم». او هم‌چنین مدعی شده بود عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌های خود، از جمله خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های خارجی تروریستی آمریکا مایه امیدواری است.