بنا بر گزارش بلومبرگ، معامله‌گران آماده هستند که ورود احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه در روز سه‌شنبه که تنش‌ها با چین را افزایش می‌دهد، با کاهش ارزش سهام، افزایش ارزش ین و صعود اوراق خزانه همراه باشد.

در حال حاضر، شاخص سهام تایوان تا 2.1 درصد سقوط کرده، سهام هنگ کنگ و چین افت کردند، اما ارز ژاپن به بالاترین حد در دو ماه گذشته رسید. بازدهی خزانه‌داری ده ساله برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت و به 2.5 درصد رسید، سطحی که آخرین بار در آوریل مشاهده شده بود. دلار تایوان به پایین‌ترین ارزش خود از ماه می 2020 رسیده است.

0

چالش جدید پیش روی سرمایه‌گذاران

سفر پلوسی چالش جدیدی برای سرمایه‌گذارانی ایجاد می‌کند که پیش از این با چشم‌انداز رکود اقتصادی ایالات متحده، با افزایش نرخ بهره در سراسر جهان و تورم فزاینده دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

photo_2022-08-02_04-39-44

فعل و انفعالات روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که معامله‌گران در برابر تشدید تنش عقب‌نشینی می‌کنند و تحلیل‌گران درباره خطر درگیری بین دو اقتصاد بزرگ جهان که بازارهای جهانی را ویران می‌کند، هشدار می‌دهند.

در انتظار ویرانی بازارها

آلوین تان، رئیس استراتژی ارز آسیا در موسسه بازارهای جهانی آربی‌سی در سنگاپور گفت: برخی از واکنش‌های اقتصادی علیه تایوان اجتناب‌ناپذیر است و از دست رفتن چین پس از همه تهدیدها غیرقابل تحمل خواهد بود. ریسک‌پذیری محتاطانه باقی می‌ماند، و بیشترین نگرانی بر بازارهای بزرگ چین متمرکز است، اما فراتر از آن، ما باید واکنش خاص چین را ببینیم.

1

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و وعده داده که به سفر بالاترین مقام آمریکایی در ۲۵ سال گذشته به این جزیره واکنش سختی نشان خواهد داد. تایوان تامین کننده مهم نیمه‌هادی‌ها و سایر کالاهای با تکنولوژی بالا در دنیا است.

برخی هشدار می‌دهند که عواقب این سفر ممکن است دامنه‌دار باشد. به گفته ایان لینگن و بنجامین جفری، استراتژیست‌های مؤسسه بازارهای جهانی بی‌ام‌او: نگرانی این است که این سفر و واکنش چین به آن، روابط بلندمدت اقتصادی را وخیم‌تر می‌کند و طی چند هفته‌ یا بیشتر اثرات آن در بازارها و خزانه‌داری‌ها مشاهده شود. آنها در گزارشی نوشتند که بازدهی معیار 10 ساله ممکن است در این هفته به 2.5 درصد برسد.

خوار شمردن تهدید از سوی کاخ سفید

تیم بایدن در حالی که پلوسی عزم تایوان گرده، تلاش می‌کند خشم چین را کمرنگ جلوه دهد. کاخ سفید به دنبال کاهش تنش‌های فزاینده است و اصرار دارد که هیچ تغییری در موضع خود در قبال تایوان ایجاد نشده و از پکن خواسته از واکنش تهاجمی خودداری کند.

ایالات متحده فهرستی از اقدامات احتمالی چین از جمله شلیک موشک به تنگه تایوان، راه اندازی عملیات نظامی جدید و عبور از منطقه پرواز ممنوع غیررسمی بین تایوان و سرزمین اصلی آماده کرده است.

واکنش حساب‌گرانه چین

معکوس شدن ریسک یک ماهه دلار تایوان - معیاری از جهت مورد انتظار در آن بازه زمانی - به بالاترین میزان از ماه می رسیده که نشان می‌دهد معامله گران در حال قمار بر سر کاهش ارزش ارز جزیره هستند. در واقع اخبار مربوط به سفر پلوسی بر سرعت کاهش ارزش دلار تایوان افزوده است.

3

اما با وجود تنش ها، یوان فراساحلی چین روز سه شنبه تغییر چندانی نداشت. معاملات آتی S&P 500 تنها 0.5 درصد عقب نشینی کرد.

بکی لیو، رئیس موسسه استراتژی کلان چین گفت: «انتظار این است که واکنش چین به جای اینکه به اقتصادشان آسیب بزند، عمدتاً به برخی اقدامات سیگنالی محدود شود، و بنابراین در این مرحله، ما می‌بینیم که واکنش بازار تاکنون نسبتاً ملایم بوده است. در واقع ما فقط باید نگران پیامدهای میان مدت و بلندمدت باشیم.

ارزش سهام شرکت «تولید نیمه‌هادی تایوان»، بزرگ‌ترین تولید‌کننده تراشه در جهان، تا 3.1 درصد سقوط کرد. سهام امسال حدود 20 درصد کاهش یافته و معیار سهام تایوان حدود 19 درصد کاهش یافته است، که کمی بدتر از کاهش 17 درصدی شاخص MSIC AC Asia Pacific است.

به گفته افراد مطلع، پلوسی ممکن است سه شنبه در تایپه فرود آید. سفر او پس از یک سابقه چندین دهه انتقاد از چین به دلیل سابقه حقوق بشر و نفوذ رو به رشد جهانی انجام می شود. او به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دومین جانشین ریاست جمهوری ایالات متحده محسوب می‌شود و سفر او به این جزیره که به طور دموکراتیک اداره می شود توهینی به پکن محسوب می‌شود.

سفر پلوسی به تایوان به سهام چین هم رسیده و USTs را افزایش داده است. با این حال، سرمایه‌گذاران ممکن است نیاز داشته باشند خود را برای واکنشی طولانی در بازارهای مالی آماده کنند، چیزی که می‌تواند زیربنای دارایی‌های ارزشمندی مانند اوراق خزانه باشد.