به گزارش اکوایران، همزمان با آغاز تور آسیایی رئیس‌ مجلس نمایندگان ایالات متحده، چین نسبت به سفر پلوسی به تایوان هشدار داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، امروز (دوشنبه) -در حالی که چین هشدار داده که ارتش این کشور در صورت سفر او به تایوان هرگز «بیکار نخواهند نشست»- تور آسیایی را با سفر سنگاپور آغاز کرد.

در بحبوحه گمانه زنی‌های گسترده در مورد این‌که آیا پلوسی به تایوان هم سفر خواهد کرد یا خیر، دفتر او –بدون اشاره به تایوان- برنامه سفر او را -شامل دیدارهایی از سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن- منتشر کرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که اگر پلوسی به تایوان سفر کند، «مداخله فاحش در امور داخلی چین» به حساب آمده  و هشدار داد که این امر منجر به «تحولات و پیامدهای بسیار جدی» خواهد شد. او گفته: «ما می‌خواهیم یک بار دیگر به ایالات متحده بگوییم که چین آماده است و ارتش آزادی‌بخش خلق چین هرگز بیکار نخواهد نشست، و چین برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ‌های قاطعانه و اقدامات متقابل قوی انجام خواهد داد» . او ژائو در پاسخ به این سوال که ارتش چه نوع اقداماتی ممکن است انجام دهد، گفت: «اگر او جرات کرد برود! اجازه دهید منتظر بمانیم و ببینیم».

چین بازدید مقامات آمریکایی از تایوان را به منزله ارسال سیگنالی دلگرم کننده به جریان استقلال‌طلب در این جزیره می‌داند. واشنگتن روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قوانین ایالات متحده موظف است که ابزار دفاعی خود را در اختیار جزیره قرار دهد.

سفر پلوسی، که جانشین دوم ریاست جمهوری ایالات متحده و منتقد دیرینه چین است، در بحبوحه بدتر شدن روابط بین واشنگتن و پکن انجام خواهد شد. نیوت گینگریچ جمهوری خواه آخرین رئیس مجلس نمایندگان بود که در سال 1997 از تایوان بازدید کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پنجشنبه گذشته طی تماسی تلفنی به جو بایدن، هم‌تای آمریکایی خود هشدار داد که واشنگتن باید به اصل چین واحد پایبند باشد و «کسانی که با آتش بازی می کنند نابود خواهند شد». بایدن هم به شی گفته سیاست ایالات متحده در مورد تایوان تغییر نکرده و واشنگتن به شدت با تلاش‌های یک‌جانبه برای ‌تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.

در این شرایط، سو تسنگ چانگ، نخست‌وزیر تایوان از پاسخ صریح به این پرسش که آیا پلوسی روز پنج‌شنبه از این جزیره دیدار خواهد کرد، طفره رفت. او به خبرنگاران در تایپه گفت: «ما همیشه به گرمی از بازدید مهمانان برجسته خارجی از کشورمان استقبال می کنیم».

به گفته شی یین‌هونگ، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین در پکن، اگر پلوسی از تایوان بازدید کند، شاهد شدیدترین واکنش پکن در سال‌های اخیر خواهیم بود، اما انتظار نمی‌رود این امر منجر به یک درگیری نظامی بزرگ شود. به عقیده او، هیچ یک از طرفین به طور تصادفی اقدامی نظامی انجام نمی‌دهند که منجر به یک خطر امنیتی بزرگ شود.

پکن تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره را رد نکرده است. تایوان ادعاهای حاکمیت چین را رد می کند و می گوید فقط مردم جزیره می‌توانند در مورد آینده جزیره تصمیم بگیرند.

چهارشنبه گذشته، بایدن به خبرنگاران گفت که تصور می کند ارتش آمریکا معتقد است سفر پلوسی به تایوان «در حال حاضر ایده خوبی نیست». سی ان ان به نقل از یک مقام تایوانی و یک مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده، نوشته که انتظار می رود پلوسی در روزهای آینده در تایوان فرود بیاید و یک شب بماند، اگرچه این توقف خارج از برنامه عمومی او باقی ماند.