به گزارش اکوایران، وزارت خزانه داری ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که شبکه افراد، نهادها و شرکت‌های ایرانی، اماراتی، چینی و ... را به بهانه تسهیل، تحویل و فروش صدها میلیون دلار محصولات از شرکت‌های ایرانی به چین و سایر نقاط شرق آسیا تحریم کرد.

۲ شخص، ۲ نفتکش و ۱۳ شرکت

بر اساس بیانیه وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۲ شخص و ۱۳ شرکت مرتبط با تجارت نفت و محصولات پتروشیمی ایران، به شرح زیر است:

۱- مرتضی رجبی اسلامی- تبعه ایران- به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی نفت ایران

۲- مهدیه سانچولی، تبعه ایران- به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی نفت ایران

۳- شرکت علی المطوع لتجاره البترول- مستقر در امارات- مرتبط با شرکت پتروشیمی تریلیانس

۴- شرکت راشین اقیانوس شرق- مستقر در ایران- طبق قانون اجرایی شماره ۱۳۸۴۶

۵- شرکت ایدجار کومیرشال سولیوشنز، مستقر در امارات- به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

۶- شرکت امیرالد، مستقر در امارات به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی نفت ایران

۷- شرکت اوروین، مستقر در سنگاپور، طبق فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۶۴

۸- شرکت پتروشیمی جم، مستقر در ایران- به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران

۹- شرکت صنعتی لاسترو- مستقر در هنگ‌کنگ- به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

۱۰- شرکت اولیجی اینترنشنال، مستقر در هنگ‌کنگ- به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

۱۱- شرکت نفت ستاره خلیج فارس، مستقر در ایران- طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶

۱۲- شرکت پتروکیک، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با نفت بهران

۱۳- شرکت TRUONG PHAT LOC SHIPPING TRADING- مستقر در ویتنام- طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶

۱۴- شرکت زاگرس ترابران آریا- مستقر در ایران- طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶

۱۵- شرکت پتروگات- مستقر در امارات- به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی نفت ایران

۱۶- نفت‌کش BS BRAVO به بهانه ارتباط با شرکت TRUONG PHAT LOC SHIPPING TRADING- 

۱۷- نفت‌کش SUMMER 5- به بهانه ارتباط با TRUONG PHAT LOC SHIPPING TRADING

azady

تشدید تحریم‌ها با کمرنگ شدن چشم‌انداز توافق

دافنه سالداکیس و ارشد محمد، خبرنگاران رویترز درباره تحریم‌های تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داده‌اند که آمریکا با هدف قرار دادن شرکت‌های چینی و اماراتی مرتبط با صادرات نفت ایران، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید می‌کند.

آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ای از شرکت‌های چینی، اماراتی و دیگر شرکت‌هایی که متهم به کمک به تحویل و فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به شرق آسیا هستند، اعمال کرد و تهران را در حالی که به دنبال احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران است، تحت فشار قرار داد.

واشنگتن به طور فزاینده ای شرکت های چینی را بر سر صادرات محصولات پتروشیمی ایران هدف قرار داده است زیرا چشم انداز احیای توافق هسته ای کم رنگ شده است.

هفته گذشته در دوحه، مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن بدون دستیابی به موفقیت در مورد چگونگی نجات توافق برجام پایان یافت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2018 این پیمان را رها و تحریم‌ها را مجدداً اعمال کرد و ایران را به نقض محدودیت‌های اتمی برجام تشویق کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری در امور ضدتروریسم و ​​اطلاعات مالی، گفت: «در حالی که ایالات متحده متعهد به دستیابی به توافقی با ایران در راستای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است، ما همچنان از تمام اختیارات خود برای اعمال تحریم ها بر فروش نفت و پتروشیمی ایران استفاده خواهیم کرد».

تلاش برای بستن مسیرهای دور زدن تحریم

در میان نهادهایی که توسط وزارت خزانه داری تحریم شده‌اند، شرکت پتروشیمی جم مستقر در ایران قرار داشت که به دلیل اتهامات مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی به شرکت های سراسر آسیای شرقی که بسیاری از آنها برای ارسال به چین به یک شرکت تحت تحریم ایالات متحده فروخته می‌شد، قرار دارد.

همچنین شرکت Edgar Commercial Solutions FZE مستقر در امارات متحده عربی بود که به گفته وزارت خزانه داری، محصولات پتروشیمی را از شرکت های تحریم شده ایرانی برای ارسال به چین خریداری و صادر می کرد.

واشنگتن گفت که این شرکت از شرکت لوستر ایندستری لیمیتد مستقر در هنگ کنگ، که روز چهارشنبه تخت تحریم قرار گرفت، برای پنهان کردن نقش خود در خرید عمده محصولات پتروشیمی استفاده کرد.

شرکت تجاری نفت و پتروشیمی علی الموتاوا  L.L.C، متهم به اینکه یک شرکت پیشرو برای شرکت پتروشیمی Triliance مستقر در هنگ کنگ است، نیز هدف تحریم قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه همچنین یک شرکت ویتنامی به نام Truong Phat Loc Shipping Trading JSC، و همچنین شرکت Everwin Ship Management Pte مستقر در سنگاپور را به اتهام درگیر بودن در پروسه حمل و نقل فرآورده های نفتی ایران، تحریم کرد.

سه نهاد مستقر در ایران نیز در این اقدام هدف قرار گرفتند.

azady

نشت رژیم تحریم‌ها در چین

رویترز نوشته است: پالایشگاه های چین در دو سال گذشته با وجود تحریم های ایالات متحده بر صادرات نفت این کشور، مقادیر زیادی نفت ایران را خریداری کرده اند. نفت رگ حیات اقتصاد ایران است و واردات چین به سرپا نگه داشتن تهران تحت تحریم‌ها کمک کرده است.

برایان اوتول، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه داری، گفت که با توجه به تردید آشکار ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای، او انتظار دارد که توجه واشنگتن بیشتر به چین معطوف  شود، "زیرا این نقطه روشنی از نشت در رژیم تحریم ها بود."

وی گفت: من فکر می‌کنم پیام به پکن این است که تا زمانی که ایران بازگشت به شرایط برجام را جدی نگیرد، باید واردات نفت ایران را متوقف کنید.

اقدام روز چهارشنبه دارایی‌های شرکت‌های تحریمی در ایالات متحده را مسدود می کند و عموماً آمریکایی‌ها را از معامله با آنها منع می کند. کسانی که با افراد و نهادهای مورد نظر سروکار دارند نیز ممکن است مورد تحریم قرار گیرند.

تحریم‌های جدید، مرگ برجام را هجا می‌کند

در واکنش به این اقدام دولت جو بایدن، تریتا پارسی، تحلیلگر امور بین‌الملل و کارشناس مسائل ایران در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «در حالی که توافق هسته‌ای در حال پژمرده شدن است، اعلامیه اخیر حاکی از آن است که بایدن فشار حداکثری را مضاعف می‌کند.

پارسی گفت: وزارت خزانه‌داری گفته است تحریم های جدید پاسخی است به اینکه ایرانی‌ها با توافق موجود برای بازگشت به برجام موافقت نکرده اند. این تشدید تحریم‌ها دقیقاً همان سیاستی است که دولت ترامپ در پیش گرفت. نتایج فاجعه‌بار بود و دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم اگر بایدن همین سیاست را دنبال کند، نتیجه‌ای متفاوت از آنچه ترامپ گرفت به دست می‌آورد.

در واقع امروز ایرانی‌ها بیش از هر زمان دیگری به آستانه هسته‌ای نزدیک شده‌اند و این نتیجه مستقیم خروج ترامپ از توافق و عدم بازگشت فوری دولت بایدن به توافق است که در عوض به دنبال بازگشتی از طریق مذاکره بود که تا کنون بی نتیجه بوده است.

آنچه قابل اجتناب بود

معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی در اداکه تأکید کرد: اگر دولت بایدن در هفته اول ریاست جمهوری خود از طریق یک فرمان اجرایی به برجام بازگشته بود، از همه اینها جلوگیری می شد. برخی مسائل وجود داشت که باید حل می‌شد، اما حداقل ایالات متحده اهرم‌های بیشتری برای دنبال کردن این استراتژی داشت، زیرا به توافق بازمی‌گشت و اقتدار اخلاقی را به دست می‌آورد. ثانیاً، در صورت لزوم می‌تواند از تحریم‌های فوری در شورای امنیت استفاده کند.

و شاید مهمتر از همه در آن مقطع، برنامه ایران به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود. و دقیقاً به این دلیل پیشرفت کرد که ایالات متحده به توافق برنگشت.

ممکن است بیش از هر زمان دیگری به مرگ توافق هسته ای ایران نزدیک شده باشیم. البته طنز ماجرا این است که این توافق 4 سال از تلاش های بسیار صریح ترامپ برای از بین بردن آن جان سالم به در برد، اما از قضا ممکن است تا 2 سال دولت بایدن هم دوام نیاورد.