به گزارش اکوایران، ایالات متحده و تروئیکای اروپایی از شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار همکاری فوری از ایران هستند.

خبرگزاری رویترز مدعی شده پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را مشاهده کرده که نشان می‌دهد ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان بر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار می‌آورند تا ایران را به اتهام پاسخ ندادن به پرسش‌های پیشین آژانس در مورد آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده مورد انتقاد قرار دهد.

این اقدام احتمالاً با واکنش تند ایران مواجه می‌شود که صدور چنین قطعنامه‌هایی را بی پاسخ نمی‌گذارد و این مسئله به نوبه خود می‌تواند به چشم‌انداز نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران آسیب برساند. این در حالی‌ است کع گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در این زمینه متوقف شده است.

دولت‌های غربی در نشست‌های سه ماهه قبلی از ارائه پیش‌نویس قطع‌نامه به شورای حکام آژانس درباره این موضوع به این دلیل خطر از بین بردن این مذاکرات -که از ماه مارس تاکنون برگزار نشده بود- خودداری کرده‌ بودند.

با این حال، از زمانی که طی هفته جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود را به کشورهای عضو اعلام کرده، بار دیگر این موضوع برجسته شده است. گزارش آژانس مدعی است  که ایران در مورد ذرات یافت شده در سه سایت عمدتاً قدیمی اما اعلام نشده، علیرغم توافق هر دو طرف در ماه مارس برای احیای گفتگوها و تلاش برای حل مسائل باز تا کنون، پاسخ معتبری نداده است.

متن پیش‌نویس قطع‌نامه ارسال شده به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران می‌خواهد که فوراً برای انجام تعهدات قانونی خود اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی‌مانده را بپذیرد. در این متنی که تاریخ آن به روز سه شنبه است، اشاره نکرده که کدام کشورها آن را تهیه کرده‌اند. اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که توسط ایالات متحده و تروئیکای اروپایی تهیه شده است.

این پیش‌نویس به طور رسمی در جلسه هفته آینده ارائه و به رای گذاشته می‌شود. جلسه شورای حکام روز دوشنبه آغاز و متن پیش‌نویس احتمالاً بین اعضای شورای حکام در حال مذاکره و تا زمان ارائه بازتنظیم می‌شود.