به گزارش اکوایران، در شرایطی که وزیر امور خارجه بریتانیا پیروزی روسیه در جنگ اوکراین را خطری برای امنیت اروپا تلقی کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهدید کرد واکنش  روسیه در برابر «تهدیدهای استراتژیک غیرقابل قبول» در جنگ این کشور در خاک اوکراین «برق‌آسا» خواهد بود.

همه بدانند که لاف نمی‌زنیم 

بنا بر گزارش دویچه وله، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشستی با نمایندگان پارلمان این کشور   تهدید کرد واکنش  روسیه در برابر «تهدیدهای استراتژیک غیرقابل قبول» در جنگ این کشور در خاک اوکراین «برق‌آسا» خواهد بود. پوتین خاطرنشان کرد که مسکو «همه ابزارها» را برای این امر در اختیار دارد و تهدید کرد که «تمامی تصمیمات در این زمینه نیز اتخاذ شده است». او در مجمع فدرال شورای قانونگذاران گفت: «اگر کسی قصد کند از بیرون در آنچه (در اوکراین) در حال رخ دادن است مداخله کرده و تهدید استراتژیک ناپذیرفتنی برای روسیه ایجاد کند، باید بداند که پاسخ ما سریع و برق آسا خواهد بود».

پوتین  به صراحت گفت ارتش روسیه در استفاده از مدرن‌ترین سلاح‌ها تردیدی نخواهد داشت. او تهدید کرد: «ما لاف نمی‌زنیم و اگر مجبور باشیم از آن استفاده خواهیم کرد و من می‌خواهم همه این را بدانند». پوتین در ادامه صحبت‌های خود از موشک‌های بالستیک و قاره‌پیمای روسیه تمجید کرد.  او در صحبت‌های خود موشک‌های مافوق صوت را که برای اولین بار  در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند و همچنین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ICBM جدید و موشک‌های «سارمت» با قابلیت هسته‌ای را که در اوایل ماه جاری با موفقیت آزمایش شد، برجسته کرد.

پوتین ظرف ۶۳ روز جنگ علیه اوکراین دوبار جهان را  تهدید اتمی کرده است. رئیس جمهور روسیه قبلا به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش این کشور دستور داده بود تا نیروهای بازدارنده هسته‌ای را در «شرایط ویژه آمادگی رزمی» قرار دهند.

امنیت اروپا را به خطر می اندازید

همچنین شب گذشته لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که متحدان غربی باید حمایت خود از اوکراین را «دوبرابر» کنند تا از شکست پوتین در اوکراین مطمئن شوند. بنا بر گزارش یورونیوز، او در سخنرانی خود در لندن گفت: «پیروزی اوکراین برای همه ما یک ضرورت استراتژیک است». 

او از کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت و متحدان آن خواست که از طریق وضع تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه از جمله «قطع واردات نفت و گاز یک‌بار برای همیشه» و در مقابل ارائه کمک‌های نظامی بیشتر و ادامه حمایت‌های بشردوستانه از اوکراین، فشارها بر روسیه را افزایش دهند.

او گفت: «موفقیت پوتین در اوکراین باعث مصیبت بیشتر در سراسر اروپا خواهد شد و پیامدهای وحشتناکی نیز در سرتاسر جهان به همراه خواهد داشت... و ما دیگر هرگز احساس امنیت نخواهیم کرد... بنابراین باید برای مقاومتی طولانی آماده شویم و حمایت خود از اوکراین را دوچندان کنیم.»

تراس  درباره تامین سلاح های سنگین نه تنها به اوکراین، بلکه به مولداوی و گرجستان گفت: برخی معتقدند که نباید سلاح های سنگین بفرستیم و این فقط وضعیت را بدتر می کند. اما به نظر من بی عملی بزرگترین عامل تحریک طرف مقابل خواهد بود. اکنون لحظه نشان دادن شجاعت است، نه احتیاط. ما باید اطمینان حاصل کنیم که در کنار اوکراین، بالکان غربی و سایر کشورها مانند مولداوی و گرجستان فرصتی پایدار برای حفظ حاکمیت و آزادی خود داشته باشند.

در واکنش به این سخنان لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا که بر ضرورت تحویل تسلیحات سنگین و هواپیماهای بیشتر به کی‌یف تاکید کرده بود، کرملین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحویل تسلیحات به اوکراین است که «امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد». دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «تمایل به سرازیر کردن تسلیحات به اوکراین، به‌ویژه سلاح‌های سنگین، امنیت قاره اروپا را تهدید می‌کند و باعث بی‌ثباتی می‌شود».