به گزارش اکوایران، در شرایطی که مذاکرات احیای برجام در آستانه نهایی شدن با بن‌بست غیرمنتظره‌ای مواجه شده، به نظر می‌رسد اظهارات روز گذشته سخنگویان وزارت خارجه دو کشور حاکی از رد پیشنهاد ایران از سوی آمریکا مبنی بر خروج سپاه پاسداران از لیست سیاه به عنوان شرط نهایی شدن هر گونه توافقی باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد که روز دوشنبه ایالات متحده پیشنهاد کلیدی ایران برای نجات توافق هسته‌ای را رد کرده است، و این در شرایطی است که تهران واشنگتن را مسئول این بن‌بست طولانی‌مدت می‌داند.

ایران و ایالات متحده یک سال است که به طور غیرمستقیم در وین برای احیای توافق هسته‌ای  2015 (موسوم به برجام)که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از آن خارج شد، مذاکره می‌کنند. یکی از مسائل حساس مورد اختلاف در این زمینه، پافشاری ایران بر حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم وزارت امورخارجه ایالات متحده است که در دوره ترامپ اتفاق افتاده بود.

در این شرایط، شب گذشته، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سیاه گفته: «اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های فراتر از برجام ما رسیدگی کنند». پرایس به خبرنگاران گفت: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این گفتگوها برای حل و فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، ما مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و اجرای مجدد تعهدات خود را منطبق با توافق آغاز کنیم».

دولت جو بایدن در تلاش برای احیای مجدد و بازگشت به توافقی است که بر اساس آن به ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش وعده لغو تحریم‌ها داده شده بود. با این حال دولت آمریکا از سرعت کند مذاکرات ابراز ناامیدی کرده است.

همین روز گذشته، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تهران اظهار کرده بود که بیش از یک موضوع بین ایران و ایالات متحده در حال بررسی است. او به خبرنگاران گفت: «پیام‌هایی (از طرف واشنگتن) که از طریق انریکه مورا (هماهنگ کننده اتحادیه اروپا) در هفته‌های گذشته ارسال شد... به دور از ارائه راه‌حل‌هایی است که می‌تواند به توافق منجر شود». او ایالات متحده را مسئول عقب افتادن بازگشت دو کشور ایران و آمریکا به برجام معرفی کرده است.

انریکه مورا –که هماهنگی مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را بر عهده دارد- ماه گذشته برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی از تهران بازدید کرد و بعداً به واشنگتن رفت و گفت که امیدوار است شکاف‌های مذاکرات را برطرف کند.