به گزارش اکوایران، در شرایطی که نزدیک به دو هفته پیش از این رئیس‌جمهور یمن با واگذاری قدرت به شورایی جدید از سمت خود کنار رفت، روزنامه وال‌استریت ژورنال ادعا کرده که این تصمیم تحت فشار عربستان سعودی گرفته شده و اینک او در بازداشت خانگی در ریاض قرار دارد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، مقاماتی از سعودی و یمنی به این رزونامه گفته‌اند عربستان سعودی اوایل ماه جاری میلادی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن را تحت فشار قرار داد تا از قدرت کناره‌گیری کند.بر اساس این گزارش، مقامات سعودی تقریبا او را در خانه‌اش در ریاض محبوس کرده‌ و ارتباطات او را محدود کرده‌اند.

در 7 آوریل، آقای هادی قدرت را به شورایی متشکل از هشت نماینده از گروه‌های مختلف یمنی سپرد، چرا که به نظر می‌رسد عربستان سعودی به دنبال راه‌هایی برای پایان دادن به جنگ داخلی هفت ساله در یمن است که باعث بحران انسانی و آسیب رساندن به روابط پادشاهی سعودی با واشنگتن شده است.

به گفته مقامات سعودی و یمنی، در حاشیه مذاکرات میان سیاستمداران یمنی در ریاض در هفته گذشته، محمد بن ‌سلمان، ولیعهد و رهبر واقعی عربستان سعودی، فرمان کتبی خود به آقای هادی مبنی بر تفویض اختیارات خود به شورا را ارائه کرد.این مقامات گفتند که شاهزاده محمد به او گفت که دیگر رهبران یمن توافق کرده اند که زمان آن رسیده است که او قدرت را رها کند.

مقامات سعودی که تاکنون از دولت منصور هادی –که در حال مبارزه با نیروهای حوثی نزدیک به ایران است- حمایت کرده‌اند، تهدید کرده بودند که اسناد فساد علیه هادی را، در حالی که به دنبال وادار کردن او به کناره‌گیری از قدرت، مقامات سعودی و یمنی بودند، منتشر خواهند کرد.

im-526023

یک مقام سعودی به وال‌استریت ژورنال گفته اکنون هادی عملاً در محل اقامت خود در ریاض بدون دسترسی به تلفن تحت حصر خانگی است. یکی دیگر از مقامات سعودی گفت که چند تن از سیاستمداران یمنی با موافقت قبلی مقامات سعودی اجازه ملاقات با وی را یافته اند.

یکی دیگر از مقامات سعودی در پاسخ به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر گفت که گروه‌های مختلف طرفدار دولت یمن اعتماد خود را نسبت به توانایی آقای هادی برای رهبری مذاکرات صلح از دست داده‌اند و از ریاض خواسته‌اند تا او را تشویق به استعفا کند. البته این مقام منکر تحت فشار قرار دادن و یا حصر خانگی او توسط عربستان سعودی شده است. این مقام سعودی گفته: «عربستان سعودی برکناری هادی را سازماندهی نکرده است و تهدیدی به افشای فساد ادعایی نکرده است. سعودی تنها نقش محدود انتقال تمایل جناح‌هایی که در مذاکرات یمنی-یمنی حضور داشتند به هادی را بر عهده داشته است».

عبدالله العلیمی، مدیر دفتر رئیس جمهور یمن و معاون شورای رهبری جدید ریاست جمهوری، بازداشت خانگی آقای هادی را تکذیب کرد اما گفت که برای هماهنگی با وی به زمان نیاز دارد.

با این حال این روزنامه موفق به ارتباط با آقای هادی برای اظهار نظر در این رابطه نشده است. مختار الرحبی، سخنگوی سابق او گفته که برکناری آقای هادی ناقض قانون اساسی است و رای میلیون‌ها یمنی که او را انتخاب کرده‌اند را ضایع کرده است.