به گزارش اکوایران، تهران پس از ارسال آخرین پیشنهادات خود به واشنگتن برای حل مناقشه مربوط به تحریم‌های مرتبط با نامگذاری سپاه پاسداران در لیست FTO وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید به دستیابی به توافق با آمریکا بر سر احیای توافق هسته ای 2015 نزدیک است.

گزینه ایران روی میز کاخ سفید

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران منتظر پاسخ به ایده‌ای است که از طریق میانجیگران اروپایی برای مذاکره کنندگان آمریکایی ارسال شده است.

همچنین سعید خطیب‌زاده در کنفرانس خبری خود با بیان اینکه «به گواه همه تاکنون بیشترین ابتکار از سوی تهران مطرح شده‌است»، درباره گزینه پیشنهادی تهران به آمریکا گفت: «انریکه مورا با پیام و پاسخ ایران تهران را ترک کرد و ما هنوز منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم».

به نوشته بلومبرگ، درحالیکه مذاکرات در ماه گذشته وارد تنفس شده است، ایران از کاخ سفید می خواهد تصمیم دوران ترامپ برای درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست ادعایی وزارت خارجه آمریکا برای سازمان‌های تروریستی خارجی را لغو کند. دولت بایدن ظاهرا هنوز تصمیمی نگرفته است، مخالفت جمهوری خواهان و برخی دموکرات های کنگره نیز افزایش یافته است. ایالات متحده هفته گذشته گفت مطمئن نیست که احیای توافق قریب‌الوقوع باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در توییتر خود، اینکه توقف در روند مذاکرات وین را به دلیل زیاده‌خواهی آمریکا دانست و گفت که دستگاه دیپلماسی ایران «در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند و هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت».

وی در عین حال افزود، «اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است».

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «توپ در زمین آنهاست». وی در این تماس از آتش بس دو ماهه در یمن نیز استقبال کرد، جایی که درگیری میان حوثی‌های متحد ایران و ائتلاف جنگی به رهبری عربستان سعودی، وارد تنفس ۲ماهه شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اواخر روز یکشنبه در گفتگو با همتای عمانی خود گفت: واشنگتن مسئول مستقیم تاخیر در دستیابی به توافق هسته ای است.

سید بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان و حسین امیرعبداللهیان در تماسی تلفنی خود درباره تحولات منطقه از جمله آتش بس در یمن و مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان با انتقاد از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برخی افراد و شرکت‌های ایرانی، گفت: «تهران آماده یک توافق خوب و پایدار است، اما طرف آمریکایی خواسته‌های حداکثری دارد و مستقیماً مسئول طولانی شدن حصول توافق هستند». واشنگتن در 30 مارس یک شبکه مستقر در ایران را به دلیل نقش آن در تدارکات تقویت برنامه موشک های بالستیک ایران، تحریم کرد.

 اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم و مشروط با آمریکا

منافع کشور را به شرق گره نخواهیم زد

امیرعبداللهیان همچنین در گفتگویی با برنامه اینسایت پرس تی‌وی اظهار داشت در حوزه روابط خارجی، «هر جا که منافعی برای جمهوری اسلامی ایران هست، در شرق و غرب، ایران آنجا خواهد بود».

وی در سخنانی که نشانه‌ای از «موضع محتاطانه ایران در قبال جنگ اوکراین» تفسیر شد، گفت: «ما قصد نداریم منافع خود را به شرق گره بزنیم، در اینجا منظور روسیه است». امیرعبداللهیان تأکید کرد: «هر جا که منافع ما باشد، چه شرق و چه غرب، آنجا خواهیم بود».

«کمتر برای کمتر» نتیجه رد «بیشتر برای بیشتر» است

در تحولی دیگر، سناتور جمهوری خواه، رند پال در یک محفل محافظه کارانه با موضوع سیاست‌خارجی آمریکا، درباره اظهارات کوتاه چندی پیش خود در حمایت از توافق هسته ای ایران گفت که این رویکرد او یکباره نبوده است و در واقع دیدگاه کاملاً ساده‌ای نسبت به وضعیت دارد.

او گفت: «ترک توافق هیچ چیز را بهتر نکرد». او خطاب به منتقدانی که نسبت به توافق احتمالی برای تمدید برجام، ابراز تاسف کرده‌اند که به زعم آن‌ها «ضعیف‌تر از توافق اولیه است»، گفت که اکنون توافق احتمالی «کمتر برای کمتر» خواهد بود، زیرا خود ما «بیشتر برای بیشتر» را رد کردیم.

سناتور رند پال، همچنین به مخالفان برجام، از جمله جمهوری‌خواهان هم‌پیمانش در کنگره که به گفته وی از توافقی انتقاد کرده‌اند که هنوز علناً از مذاکرات پرتنش در وین بیرون نیامده است، گفت: «اگر توافقی را قبل از اینکه آن را ببینید، محکوم می‌کنید، آیا به سادگی دیپلماسی را محکوم نمی‌کنید؟».

او گفت که «خروج از توافق به وضوح به ایران اجازه داد تا غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد. هیچ مدرکی وجود ندارد که تحریم‌ها علیه ایران کاری انجام داده باشد».

پال همچنین گفت که نسبت به استفاده بیش از حد از تحریم‌ها علیه دشمنان ایالات متحده، از جمله روسیه، تردید کلی دارد. وی گفت: «من فکر نمی‌کنم که ما هرگز نباید از تهدید تحریم‌ها استفاده کنیم... اما... ما صدها تحریم‌ها علیه روسیه و چین داریم و هیچ‌کس نمی‌داند چگونه آنها را لغو خواهیم کرد. آنها در نهایت هیچ ارزشی ندارند».

photo_2022-04-01_01-17-31