آسوشیتدپرس گزارش داده سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک داشت مورد حمله واقع شد.

14010521000643_Test_PhotoL

رسانه دولتی انگلیس بی‌بی‌سی گزارش داده سلمان رشدی در حال سخنرانی در یک مرکز آموزش غیرانتفاعی به نام مرکز «چوتوکوآ» در نیویورک بوده است.

شاهدان عینی گزارش دادند مردی به سمت سلمان رشدی حمله‌ور شد و او را با مشت یا چاقو هدف قرار داد. پلیس ایالتی نیویورک در بیانیه‌ای تأیید کرده او احتمالاً از ناحیه گردن هدف ضربه چاقو قرار گرفته است.

آخرین به‌روزرسانی: رشدی هنوز تحت عمل جراحی است

در این بیانیه آمده است: «ساعت ۱۱ صبح ۱۲ اوت ۲۰۲۲ یک مظنون مرد به سمت تریبون دوید و به رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد.رشدی ظاهراً بر اثر اصابت چاقو در ناحیه گردن زخمی شد و با بالگرد به بیمارستانی در آن ناحیه منتقل شد.»

این بیانیه تصریح کرده وضعیت سلمان رشدی هنوز نامشخص است. مظنون بازداشت شده است. ویدئویی که در فضای مجازی منتشرشده نشان می‌دهد که حاضران در صحنه به سرعت به سمت محل حادثه حرکت می‌کنند.رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند سلمان رشدی با بالگرد به بیمارستان منتقل شده است.او به سختی از ناحیه گردن با چاقو مجروح شده است.

نخستین تصاویری که از محل حمله به سلمان رشدی منتشر شده، هلی‌کوپتری که او را به بیمارستان رسانده دیده می‌شود.

IMG-20220812-WA0004

فرماندار نیویورک در کنفرانسی خبری گفت که سلمان رشدی هنوز زنده است. کیتی هوچل گفت که آقای رشدی به سرعت با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شده است.

پلیس ایالتی نیویورک تایید کرد که مهاجم دستگیر شده است.

در بیانیه پلیس آمده که فرد مهاجم به سلمان رشدی و شخص دومی که بر روی صحنه کار مصاحبه با او‌ را انجام می‌داد، حمله کرده است، پلیس می‌گوید که نفر دوم، آسیب اندکی دیده است.

مارک سومر، خبرنگار یک رسانه محلی آمریکایی به نام «بوفالو نیوز» به بی‌بی‌سی گفت که مهاجم، ماسک سیاه به صورت داشته و از میان مخاطبان به روی صحنه پریده و به سلمان رشدی حمله کرده است.

رشدی حدود 10 سال را تحت حفاظت پلیس سپری کرد و پس از آن که آیت‌الله روح‌الله خمینی (ره)، رهبر انقلاب ایران در سال 1989 به دلیل رمان او "آیات شیطانی" که توهین‌ به ساحت پیامبر اسلام (ص) تلقی می‌شد، در خفا زندگی می‌کرد. این کتاب در هند، جایی که او متولد شد، ممنوع شد و بیش از یک دهه از حضور در این کشور محروم بود.

سخنگوی شورای روابط آمریکایی-اسلامی، بزرگترین گروه حقوق مدنی مسلمانان در کشور آمریکا، گفت که او نگران است که مردم پیش از مشخص شدن هویت یا انگیزه مهاجم، عجله کنند تا مسلمانان یا اسلام را به خاطر حمله متهم کنند.

ابراهیم هوپر گفت: «مسلمانان آمریکایی، مانند همه آمریکایی‌ها، هرگونه خشونتی را که هر کسی در جامعه ما را هدف قرار دهد، محکوم می‌کنند. این ناگفته نماند. ما باید وضعیت را رصد کنیم و ببینیم چه حقایقی آشکار می‌شود.»

یکی از نمایندگان بخش منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن، که نماینده دیپلماتیک دولت ایران در ایالات متحده است، از اظهار نظر در مورد این حمله خودداری کرد. این نماینده که قبل از قطع تلفن از ذکر نام خود خودداری کرد، گفت: "ما در این موضوع دخالت نمی کنیم."

اعلام هویت مهاجم

جیمز اوکالاگان، پلیس ایالت نیویورک، در سخنانی به خبرنگاران در خارج از مرکز پلیس ایالتی در جونزتاون، نیویورک، جایی که فرد مهاجم در آن نگهداری می شود، گفت: "در حال حاضر هیچ نشانه ای از انگیزه وجود ندارد."

پلیس گفت رشدی همچنان تحت عمل جراحی است.

سرگرد استانیشفسکی گفت که یک دکتر از حضار پس از ضربات چاقو بلافاصله کمک‌های اولیه را برای رشدی آغاز کرد.

مقامات هویت مرد بازداشت شده را هادی مطر، 24 ساله، از فیرویو، نیوجرسی، شناسایی کردند. آنها گفتند که روی گرفتن حکم بازرسی کار می‌کنند.

سلمان رشدی

روایت افراد حاضر در محل واقعه

شاهدان گفتند که رشدی به تازگی روی صحنه آمده بود تا سخنرانی صبحگاهی را در آمفی تئاتر 4000 نفری موسسه Chautauqua که هر تابستان در آن محل برنامه های هنری و ادبی به نمایش می‌گذارد، ارائه دهد، که به گفته شاهدان مورد حمله قرار گرفت.

او آنجا بود تا در مورد ایالات متحده به عنوان پناهگاه امنی برای نویسندگان تبعیدی و دیگر هنرمندانی که در معرض آزار و اذیت هستند، بحث کند. قرار بود این گفتگو توسط هنری ریس، یکی از بنیانگذاران یک سازمان غیرانتفاعی پیتسبورگ، شهر پناهندگی، که یک برنامه اقامت برای نویسندگان تبعیدی است، مدیریت شود.

سوزان ناسل، مدیر اجرایی PEN آمریکا، که آزادی بیان را ترویج می‌کند، گفت: «ما نمی‌توانیم به هیچ حادثه‌ای مشابه حمله عمومی به یک نویسنده ادبی در خاک آمریکا فکر کنیم.»

پلیس گفت که یکی از نیروهای مامور در این رویداد ضارب را بازداشت کرد. شخص مصاحبه کننده با رشدی نیز از ناحیه سر آسیب دید.

سلمان رشدی

یکی از شاهدان، بیل واسو، 72 ساله، گفت: «آقای رشدی تازه نشسته بود و در حال معرفی بود که ضارب سریعاً به صحنه رفت و به او حمله کرد. من فقط می‌توانستم مشت‌های او را ببینم که به نوعی به سوی سلمان رشدی می‌کوبد».

آقای واسو گفت که تعدادی از مردم به کمک آقای رشدی شتافتند و به سرعت مهاجم را به زمین چسباندند. سپس از تماشاگران خواسته شد تا با آرامش و به سرعت آمفی تئاتر را ترک کنند.

چندین شاهد گفتند که مهاجم به راحتی توانست خود را به آقای رشدی برساند، روی صحنه دوید و از پشت به او نزدیک شد. الیزابت هیلی، 75 ساله، که در بین تماشاگران بود، گفت: «فقط یک مهاجم وجود داشت.لباس مشکی پوشیده بود. لباس مشکی گشاد به تن داشت. با سرعت برق به سمتش دوید.»

جین بولت، 68 ساله، که بیش از یک دهه است به این کشور آمده است، گفت: این بسیار ترسناک بود و دلم فروریخت. «چطور می‌توانستند پله‌های صحنه را نبندند؟»

شوهر خانم بولت، جان، 85 ساله، که شاهد این حمله بود، گفت: «یک نقص امنیتی بزرگ وجود داشت. این که کسی بتواند بدون هیچ مداخله ای به آن نزدیک شود، ترسناک بود.»

کایل دورشوک، 20 ساله، در زمان حمله به عنوان یک راهنما در آمفی تئاتر کار می کرد. او گفت که حدود 15 فوت با ضارب فاصله داشت و او پس از انداختن کوله پشتی با چاقو شروع به هجوم به صحنه کرد. زمانی که آقای دورشوک فهمید که مشکلی پیش آمده، حمله شروع شده بود.

آقای دورشوک گفت که امنیت در مؤسسه ضعیف است و به نظر نمی رسد که هیچ تدابیر اضافی برای بازدید آقای رشدی وجود داشته باشد. او گفت: «این فضا بسیار باز است، بسیار در دسترس است، این یک محیط بسیار آرام است. به نظر من چیزی شبیه به این فقط منتظر بود که اتفاق بیفتد».

دیوید گریوز، 78 ساله، که در بخش میانی آمفی تئاتر نشسته بود، گفت که رشدی هنوز نشسته بود که مهاجم به صحنه رسید و به سمت او ضربه زد. او گفت: «همه چیز در عرض چند ثانیه رخ داد».

راجر وارنر از کلیولند، اوهایو، با همسرش در ردیف اول سالن آمفی تئاتر نشسته بود که رشدی مورد حمله قرار گرفت. آقای وارنر گفت که مردی قد بلند و لاغر اندام را دیده است که از سمت چپ به روی صحنه پرید و شروع به حمله به سلمان رشدی کرد. ابتدا فکر می کرد آن مرد سه چهار مشت به صورت رشدی زده است. سپس خون را دید. آقای وارنر گفت: «او غرق خون بود و خون روی زمین جاری بود. من خون دور چشمانش را دیدم که روی گونه اش جاری بود.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، برخی از مسلمانان «آیات شیطانی» را کفرآمیز می‌دانند زیرا به ساحت حضرت محمد پیامبر اسلام (ص) توهین کرده است. این کتاب در هند، جایی که او متولد شد، ممنوع شد و بیش از یک دهه از حضور در این کشور محروم بود.

2022-08-13 00.35.24