به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، 27 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 12 هزار و 336 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 305 هزار واحد رسید تا برای دومین روز متوالی رشد کند و به کانال 1.3 میلیونی بازگردد.

شاخص هم وزن نیز رشد کرد و با افزایش 2 هزار و 470 واحدی در سطح 346 هزار و 980 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 15 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 586 واحد قرار گرفت. 

تداوم خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای شانزدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 101 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 32 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، شپاکسا (شرکت پاکسان) و وپاسار (بانک پاساردگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 21 درصدی به رقم 4 هزار و 440 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 322 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 606 میلیارد تومان رسید که 59 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

نمادهای تأثیرگذار بر شاخص‌ها

امروز نمادهای «شپدیس»، «پارسان» و «کگل» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «شفن»، «تیپیکو» و «پارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شگویا»، «فرابورس» و «آریا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «دماوند» و «سغدیر» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فجهان و فتوسا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 19 درصد کاهش یافت و 114 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 520 درصد افت کرد و در رقم 211 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) با صف‌ خرید 99 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا، نمادهای کالا (شرکت بورس کالای ایران) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس