به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 28 تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا نزولی بود و در 70 دقیقه ابتدایی تا سطح یک میلیون و 470 هزار واحد بالا آمد. اما پس از آن شاخص دچار تلاطم شد و پس از چند افت و خیز در نهایت در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 468 هزار و 944 واحد قرار گرفت که نسبت به روز یکشنبه 888 واحد افت کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان با تنزل 755 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 401 هزار و 678 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با یک واحد کاهش به رقم 19 هزار و 619 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 41 درصد کاهش یافت و 16 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 156 درصد رشد کرد و در رقم 41 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وملی (شرکت هلدینگ صنعتی ملی) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وملی، نمادهای خزامیا (شرکت زامیاد) و فسازان (شرکت غلتک سازان سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که ارزش آن 9 میلیارد تومان بود. پس از غدشت، نمادهای سصفها، قشیر، خلنت و بالبر بیشترین صف فروش داشتند. 

غلبه سمت نزولی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 240 نماد رشد قیمت داشتند و 296 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 45 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 55 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و چهارمین روز متوالی منفی شد و 317 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آریان (شرکت پارس آریان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 60 میلیارد تومان بود. پس از آریان، نمادهای نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «کگل»، «فخوز» و «نوری» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «تاپیکو»، «فارس» و «وخاور» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «تجلی» و «پخش» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «غصینو» و «زاگرس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و نوری و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، فرابورس و قچار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 751 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 408 میلیارد تومان بود که 50 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 91 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 14 ماه اخیر است. 

در معاملات امروز نماد نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 59 میلیارد تومان بود. 

پس از نوری، نماد خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وخاور رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن وساپا و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شستا با تعداد 343 میلیون و 510 هزار و 783 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد وساخت تعلق داشت. نمادهای وتجارت و فلوله نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس