به گزارش اکوایران سهام شرکت‌های فناوری فعال در بازار سهام ایالات متحده آمریکا، هفته گذشته در مسیر کاهش ارزش قدم برداشته و این موضوع به افت ارزش وال‌استریت منجر شد. ارزش‌گذاری شرکت‌های حوزه فناوری به شدت به جریان‌های نقدی متکی بوده و به این ترتیب هر تغییری در جریان نقدینگی می‌تواند نوسان زیادی را در ارزش آن‌ها رقم بزند. این هفته دارندگان سهام شرکت‌های ماکروسافت، آمازون و اپل زیان کرده و این موضوع به کاهش ارزش شاخص S&P500 منجر شد.

صعود تورم به سقوط وال‌استریت انجامید

روز جمعه دهم ژانویه گزارش وزارت کار ایالات‌متحده منتشر شد؛ مطابق با این گزارش شاخص قیمت مصرف کننده CPI آمریکا، در ماه مه رشدی یک درصدی را به ثبت رساند. این در حالی بود که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی رشد 0.7 درصدی را برای رشد ماهانه این شاخص داشتند و در عین حال این شاخص در ماه آوریل افزایشی 0.3 درصدی را به ثبت رسانده بود.

به دنبال گزارش تورم، بازدهی اوراق خزانه‌داری دو ساله آمریکا که به شدت به افزایش نرخ‌ها حساس است، به 3.057 درصد رسید که این رقم بالاترین میزان بازدهی این اوراق از ژوئن 2008 است.

افزایش داده‌های تورمی در حالی که به افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده منجر شد، زمینه سقوط بازار سرمایه را در این کشور فراهم کرد. افزایش تورم به تنهایی حامی رشد ارزش بازار سرمایه است. اما عزم فدرال رزرو برای کنترل تورم با اجرای سیاست انقباضی باعث شده تا هر گونه انتشار داده مثبتی از تورم به سقوط وال‌استریت منجر شد. درواقع ترس سرمایه‌گذاران از تشدید سیاست انقباضی به علت بالا ماندن تورم، این عقبگرد ارزش در بازار سرمایه را رقم زده است.

شاخص سالانه قیمت مصرف‌کننده آمریکا نیز برای ماه مه امسال جهش 8.3 درصدی را به ثبت رساند که این بزرگترین جهش شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا پس از سال 1981 بود.

رکود در کمین اقتصاد آمریکا

افزایش نرخ بهره اصلی‌ترین سیاست فعلی فدرال رزرو در کنترل تورم بالا است. برخی اقتصاددانان نسبت به افزایش قابل توجه نرخ بهره هشدار داده و آن را عاملی در جهت بروز رکود اقتصادی می‌دانند.

جیسون پراید، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در گلنمد در فیلادلفیا می‌گوید: داده‌های تورمی منتشر شده از آمریکا برای ماه مه هر گونه تردید برای افزایش ماهانه نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا پایان تابستان را از میان برد و حتی احتمال افزایش نرخ بهرهبیش از آنچه انتظار می‌رفت را مطرح کرد.