به گزارش اکو ایران، تورم مصرف کننده در فروردین ماه سال 1401 برابر با 3.3 درصد ثبت شده و مسیری صعودی را آغاز کرد. تفکیک تورم به دهک های مختلف جامعه در این ماه نشان می دهد رشد ماهانه قیمتها در دهک های نخستین بیشتر از طبقات بالاتر درامدی به ثبت رسیده است.

تورم

تورم بالاتر فروردین در خانه کم درآمدها 

تورم ماهانه دهک اول در این ماه برابر با 3.7 درصد به ثبت رسیده که بالاترین میزان تورم در میان دهک ها در این ماه بوده است. این شاخص برای دهک دهم نیزبرابر با 3.2 درصد بوده و با 0.5 واحد درصد کمتر نسبت به دهک های ابتدایی کمترین میزان شرشد قیمت در میان دهک های جامعه دراین ماه بوده است.

به طور کلی دهک های جامعه در اثر وضعیت درآمدی جامعه به ده بخش تقسیم می شود که دهک های بالاتر از درآمد بالاتر و دهک های پایین تر از درآمد پایین تری برخوردار هستند. طبق آمارهای این ماه مشاهده می شود که کم درآمد ها تورم بالاتری را تجربه کرده اند که البته بیشتر مربوط به رشد قیمت بخش خوراکی ها بوده است.

تورم

رکوردزنی سهم خوراکی کم درآمد ها در تورم فروردین

تورم اولین ماه سال جاری در بخش خوراکی های کشور برابر با 4.9 درصد ثبت شد. این رقم در دهک اول برابر با 4.8 درصد و در دهک دهم معادل با 4.9 درصد به ثبت رسید اما مقایسه سهم اثرگذاری رشد قیمت ها در تورم هر دهک نشان می دهد سهم خوراکی ها در تورم دهک اول بیشترین سهم را دارا بوده که بخش اعظمی از آن در گروه سبزیجات رخ داده است.

در همین رابطه سهم تورم خوراکی های دهک اول در فروردین ماه 1401 برابر با 2.62 درصد بوده که بالاترین سهم را در میان دهک ها داشته است. این سهم در دهک های هفتم تا دهم کمتر از 2 درصد بوده و در انتها در دهک دهم به پایین ترین سطح خود رسیده که برابر با 1.07 درصد بوده است.

در ادامه در بخش خوراکی ها سهم گروه سبزیجات از تورم دهک اول برابر با 0.95 درصد بوده و این سهم در دهک دهم معادل با 0.19 درصد به ثبت رسیده است.

تورم

سهم یکسان مسکن در تورم 1401

به طور کلی تورم مسکن در اولین مقطع سی و یک روزه در سال 1401 برابر با 2 درصد بوده که در این ماه در مقایسه با موقعیت های مشابه خود در سال های دیگر بالاترین میزان را داشته است.

بررسی سهم دهک های مختلف تورم در این ماه نشان می دهد سهم تورم مسکن تقریبا در تمام دهک ها برابر بوده و در سطح 0.45 به ثبت رسیده است. 

اما با این حال سهم دهک اول از تورم مسکن 0.51 درصد بوده که اختلاف قابل ملاحظه ای را با 9 دهک دیگر ثبت کرده است.

سهم بالای تورم حمل و نقل در دهک های بالاتر

سومین رکورد در تورم کالاهای کشور در این ماه به بخش حمل و نقل تعلق داشته است. در این بخش قیمت خودرو، کرایه وسایل نقلیه و قیمت تجهیزات و لوازم یدکی خودرو و ... مورد ارزیابی قرار گرفته و در هر مقطع رشدماهانه آن محاسبه می شود.

در همین رابطه در فروردین 1401 تورم حمل ونقل برابر با 3.3 درصد بوده که سومین رکورد را در این بخش ها داشته است. بررسی سهم دهک ها در این گروه اما نشان می دهد سهم دهک دهم از تورم حمل و نقل برابر با 0.8 درصد و این سهم برای دهک های نخستین در سطح 0.16 درصد قرار داشته است.

تورم