پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران، توجه‌ها را به سمت ذخایر قابل توجهی از نفت خام که در اختیار ایران است معطوف کرده است که در صورت انعقاد توافق می‌تواند به سرعت برای خریداران ارسال شود‌.

بنابر ادعای شرکت کپلر (شرکت ردیابی کشتی) در حال حاضر ۹۳ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران در کشتی‌هایی در خلیج فارس، سنگاپور و نزدیک چین ذخیره می‌شود، شرکت ورتکسا ذخایر نفتی را ۶۰ تا ۷۰ میلیون بشکه تخمین زده، البته حجم کمتری نیز در مخازن خشکی وجود دارد.

جان دریسکول، استراتژیست ارشد شرکت جی تی دی انرژی سرویس، به بلومبرگ گفت: ایران ناوگان قابل توجهی از محموله‌ها را ساخته که می‌تواند به زودی وارد بازار شود، با این وجود رفع مشکلات تحریمی مانند بیمه، حمل و نقل و فروش فوری پس ازتحریم ها کمی زمان‌بر خواهد بود.

بازار جهانی نفت در حال حاضر در وضعیت پیچیده‌ای برای تجارت قرار دارد. از ماه دسامبر (نیمه‌ آذر) بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا به خاطر جنگ اوکراین بر روسیه اعمال می‌شود و کشورهای اروپایی از خرید حدود ۱.۲۵ میلیون بشکه نفت روسیه منع می‌شوند. علاوه بر این فروش عظیم نفت توسط دولت بایدن از ذخایر استراتژیک در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید.

ذخیره مناسب و توانایی تولید ایران در بلندمدت، در شرایطی که احتمال بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازارهای جهانی نفت افزایش یافته است، بر قیمت‌های آتی در هفته‌های اخیر تأثیر گذاشته و علامت‌های انقباض در چاه‌های دیگر را خنثی کرده است.

 دیپلمات‌ها بر احیای یک توافق چندملیتی متمرکز شده‌اند که برنامه‌های هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم‌های مرتبط (مانند جریان نفت و گاز) محدود می‌کند.

توافق اولیه پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا از آن خارج شد فرو پاشید. هفته قبل ایالات متحده پاسخ خود را به آخرین پیشنهاد اعلام کرد و پیش بینی‌ها از حصول توافق را افزایش داد، اگرچه تهران در روز یکشنبه گفت که مبادلات بین طرف‌های مذاکرات تا سپتامبر‌ (انتهای هفته جاری) ادامه خواهد داشت ولی شانس توافق کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش بلومبرگ میانگین عرضه نفت جهانی در سال جاری، به طور روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه است و ذخایر نفت خام فراساحلی ایران با عرضه نفت جهانی مقایسه می‌شود.

جو‌ بایدن رئیس جمهور آمریکا در مدت شش ماه برای کنترل بازار حدود ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک را آزاد کرده است. به گفته اما لی، تحلیلگر ورتکسا، از زمانی که ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا معافیت‌های واردات نفت ایران را پس از خروج از توافق متوقف کرد، صادرات روزانه نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در روز بود که با عقب نشینی سایر خریداران، چین هنوز به عنوان خریدار برتر نفت ایران شناخته می‌شود.

پس از توافق، در کنار آزادسازی ذخایر دریایی، ایران در بلندمدت به فکر افزایش تولید و فروش در خارج از کشور است.

پیش از این شرکت گلدمن ساکس در یادداشتی نسبت به حصول قریب الوقوع توافق ابراز تردید کرد و گفت در صورت حصول توافق، تا سال ۲۰۲۳ توافق اجرا نمی‌شود.

دریسکول گفت ایران قصد دارد هم خلأ روسیه در اروپا (در کشورهای ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا) را پر کند و هم جایگاه خودش را در بازار ارزشمند آسیا بهبود ببخشد.

داده‌های کپلر نشان می‌دهد اروپا در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۷۴۸ هزار بشکه و ۵۲۸ هزار بشکه از ایران به صورت روزانه نفت تحویل گرفته است، در حالی که آسیا نزدیک به یک میلیون بشکه نفت از ایران می‌خریده است، به همین دلیل طبیعی است که ایران در ابتدا بخواهد خلأ نفتی اروپا را پر کند ولی در بلندمدت به دنبال قراردادهای بلندمدت آسیا باشد.

بلومبرگ