مدیر ارشد سرمایه گذاری و مدیریت دارایی مورگان استنلی در مصاحبه ای با بلومبرگ به سرمایه گذارانی که پیگیر افزایش اخیر سهام هستند هشدار داد: که با کاهش اندک شاخص قیمت مصرف کننده در ماه جولای در مورد اوج بالقوه تورم هیجان زده نشوید. او گفت که تورم هم‌چنان به اندازه‌ای بالا هست که فدرال رزرو هنوز به افزایش شدید نرخ بهره نیاز دارد و در این شرایط موضع محتاطانه شرکت‌ها در قبال بازار را توضیح می‌دهد.

لیزا شالت می‌گوید این ایده که ممکن است تورم قله خود را پشت سر گذاشته باشد می تواند از نظر جهت گیری درست باشد ولی وانمود به اینکه بازی تمام شده و تصور بازگشت اعتبار فدرال رزرو به خاطر مهار تورم بازارها فریب دهنده است.

 قیمت جهانی انرژی و تقاضای جهانی چین و اروپا بیشتر از پیش بینی های اقتصاددانان برای ماه جولای کاهش یافته است، او تصور میکند که کاهش قیمت انرژی در مقابل کاهش تقاضای چین و اروپا کند تر از پیش بینی های اقتصاد دانان در ماه جولای اتفاق افتاده و بسیاری از مسائل مربوط به زنجیره تامین حل شده است بنابر این جهت مسیر درست است ولی خوشحالی و جشن برای کاهش تورم مانند آنچه اواسط ژوئن اتفاق افتاد، خیلی زود است.

خبر خوب برای فدرال رزرو آنست که مسیر درست است. او می گوید برای مقایسه تورم در این ماه سطوح بالاتری را بررسی نمی‌کنیم و حداقل بالاترین رقم شاخص قیمت مصرف کننده تا زمان حاضر ۹.۱ درصد است، این اتفاق نشان دهنده مسیر درست است و من اگر به جای جروم پاول باشم لبخند می زنم و از اینکه قیمت انرژی به نفع من پیش رفت خوشحال می شوم، ولی واقع بینی در این شرایط ضروری است مقدار ۸.۵ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده و سی پی آی مرکزی نزدیک به ۶ درصد، به هیچ وجه به سطح پایدار نزدیک نیست و سه برابر هدف دو درصدی است، اگر جروم پاول واقعا خود را دانش آموز تاریخ می داند و تصور میکند مانند پل ولکر است می داند که برداشتن پایش از روی پدال بسیار سخت خواهد بود تا زمانی که نرخ بهره به جایی برسد که تورم در محدوده هدف قرار بگیرد. اگر به تاریخ نگاه کنید غالب جنگ های تورمی فدرال رزرو باید در راستای تلاش برای کاهش تورم تا سطح هدف باشند.

 بنابراین کاهش تورم مرکزی به کمتر از چهار درصد نیازمند افزایش ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصدی نرخ بهره است و باید زودتر انجام شود.

ابن تحلیلگر ارشد مورگان استنلی در مورد اینکه آیا ممکن است در نهایت نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر همان افزایش قدیمی ۲۵ صدم درصدی را ثبت کند گفت این احتمال خیلی کم است نرخ اشتغال بالاست و سیاست گذار باید سرعت افزایش نرخ بهره را با تورم مرکزی بسنجد. به نظر او بانک مرکزی باید پای خود را روی پدال نرخ بهره نگه دارد و در نهایت آسیب بالای بازار کار باعث خواهد شد که افزایش نرخ بهره به سطح ۲۵ صدم درصدی برسد.

لیزا شالت می‌گوید رفتار بازار در فاصله ژانویه تا ژوئن مانند یک کتاب درسی بوده است، سیاست های انقباضی فدرال رزرو که به دنبال تورم بالا تشدید شد، بازار ها را تحت تاثیر قرار داد، در این شرایط نرخ بهره واقعی افزایش یافت و نسبت قیمت به درآمد کاهش یافت به همین دلیل شاخص S&P 500 کاهش ۲۰ تا ۲۴ درصدی را از ژانویه تا اواسط ژوئن تجربه کرد. مدیر ارشد سرمایه گذاری و مدیریت دارایی مورگان استنلی معتقد است که رفتار بازار منعکس کننده یک رالی نزولی معمولی است که گاهی دچار وقفه می‌شود، این موضوع که فدرال رزرو بیان می‌کند تصمیماتش به داده‌های آتی وابسته است منجر می‌شود اثر داده‌های اقتصادی بر تصمیمات مردم بیشتر باشد. با انتشار گزارش‌های ماه جولای مردم تصور کردند که داده های اقتصادی در حال بهبود هستند و به سمت دارایی هایی متمایل شدند که بیشترین کاهش را داشتند و آسیب بیشتری دیده بودند، سهام فناوری به خاطر کاهش زیادی که تجربه کرده بودند مورد استقبال قرار گرفتند و در این وقفه صعودی رشد مناسبی را تجربه کردند.