بانک مرکزی در ابلاغیه ای ارز سهمیه برای هر ایرانی را حذف کرد و از صرافان خواست ارز با قیمت رسمی روزانه را فعلا به 25 سر فصل تخصیص دهند.

بانک مرکزی در ابلاغیه جدیدی خطاب به صرافی های سراسر کشور نحوه فروش ارز در قالب سرفصل خدماتی را اعلام کرد.سر فصل خدماتی مربوط به درخواست هایی می شود که متقاضیان غیر بازرگانی را شامل می شود و معمولا به صورت نقد تامین می شود.

بانک مرکزی در ابلاغیه جدید 25 سرفصل را مشخص کرده است و از صرافی خواسته مشخصا به این 25 سرفصل جواب بدهند. سرفصل های در بخش مسافرتی، درمانی،بورسیه های تحصیلی، ماموریت ها و سفرهای علمی، هزینه های حمل و نقل هوایی، بیمه ای و.. از جمله این موارد هستند.

بانک مرکزی تاکید کرده است: میزان ارز مسافرتی و ارز مورد نیاز برای شرکت در دوره های آموزشی و پژوهشی نیز از 2000 یورو به 2200 یورو افزایش یافته است.

 اما یک سوال مهم تکلیف سهمیه ارزی هر کارت ملی است که در بخشنامه های قبلی تحت عنوان سایر خدمات و در قالب کد 24 تخصیص می یافت. در قالب این سرفصل هر ایرانی می توانست یک بار در سال با قیمت صرافی های بانکی که پایین تر از قیمت بازار است دو هزار یورو یا معادل آن را به ارزهای دیگر  دریافت کند.

اما در ابلاغیه جدید خبری از دریافت ارز سهمیه ای با کارت ملی نیست و سرفصل تعیین شده هر کدام نیاز به مدارکی مازاد بر مدرک هویتی دارد.

اکو ایران در چند روز قبل به نقل از برخی متقاضیان خبر داده بود شرایط دریافت ارز با کارت ملی سخت تر شده است اما ابلاغیه بانک مرکزی نشان داد بساط این نوع سهمیه کاملا برچیده شده است. بانک مرکزی در روزهای گذشته این خبر را تایید نمی کرد اما ابلاغیه و توضیح کانون صرافان نشان داد دریافت ارز با کارت ملی از دستور کار خارج شده است.

کانون صرافان در اطلاعیه ای که روی وب سایت رسمی خود منتشر کرده نوشته است:" درباره دلایل توقف تخصیص ارز با کارت ملی طی ماههای اخیر، بارها گزارش های مختلف از سوءاستفاده دلالان از ارز تخصیص یافته در سرفصل نامشخص خدماتی در بازار با روش هایی همچون استفاده از کارت های ملی اشخاص متعدد برای خرید این ارز از شبکه صرافی های مجاز و فروش در بازار غیررسمی منتشر شده است."

این کانون نوشته است:"در برخی از این موارد، حتی دلالان با اتوبوس، اقدام به انتقال افراد مختلف از سایر شهرها با هدف استفاده از کارت ملی و دریافت ارز از آنها به ازای پرداخت مبالغ جزئی، با هدف سوداگری و فروش ارز در بازار غیررسمی به قیمت های بالاتر کرده بودند که همین امر، از علل ایجاد التهاب در بازار ارز با هدف سوداگری و کسب سودهای نامتعارف در این بازار بود."

جالب اینکه سرفصل سایر در گذشته با هدف تامین نیاز نقدی متقاضیان و کاهش مراجعه به بازار غیر رسمی تعریف شده بود اما امروز به دلیل ضد آن متوقف شد.