به گزارش اکوایران، روز قبل خبرگزاری‌های بین‌المللی دو خبر درباره ایران را مورد بررسی قرار دادند.

اولین خبر از سوی خبرگزاری ایسنا منعکس شد، یک روز پس از دعوت بنیاد نوبل از ایران، این بنیاد تحت فشار نمایندگان سوئد دعوت خود از ایران، روسیه و بلاروس را پس گرفت. قرار گیری ایران در کنار بلاروس و روسیه احتمالا این مسئله را به جنگ اوکراین مرتبط می‌کند. پست فیسبوکی «اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین ارتباط احتمالی این اتفاق با موضوع اوکراین را تایید می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه اوکراین پس از این اقدام در یک پست فیسبوکی  نسبت به این اتفاق ابراز رضایت کرده است.

خبر دیگری که خبرگزاری‌های بین‌المللی مانند رویترز و بلومبرگ کار کرده‌اند مربوط به مرگ ویلیام بیل ریچاردسون بود. او یک سیاستمدار آمریکایی اسپانیایی‌تبار بود که نقش مهمی در آزادی و تبادل زندانیان آمریکایی در سراسر جهان داشت. ریچاردسون در این زمینه با کوبا، کره شمالی، میانمار، سودان، روسیه و ایران مذاکرات موفقی داشت. در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) مذاکرات او با ایران منجر به آزادی مایکل وایت، کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا و مجید طاهری شد. این اتفاق از آنجایی مورد توجه دیدبان امروز قرار گرفت که خبرهای مربوط به تبادل زندانیان در این مدت مورد توجه بازار ارز بوده و بیل ریچاردسون نیز قهرمان دموکرات‌ها در زمینه تبادل زندانیان است.

معمای رشد شبانه دلار

روز قبل قیمت دلار در معاملات شبانه رشد کرد و سقف قیمتی خود که بیش از بیست روز است موفق به شکست آن نشده بود را فتح کرد، دلار در معاملات شبانه روز قبل مقاومت محدوده 49 هزار و 200 تومان را پشت سر گذاشت. دلیل رشد قیمت دلار در معاملات شبانه روز قبل تبدیل به معما شده است. ولی به‌نظر می‌رسد این موضوع بی‌ارتباط با پس گرفتن دعوت از ایران توسط بنیاد نوبل و سقف شکنی قیمت طلای آب شده نباشد.

باتوجه به آنکه خبر پس گرفتن دعوت از ایران توسط بنیاد نوبل در پایان بازار ارز و طلا منتشر شد، به‌نظر می‌رسد این خبر بی‌تاثیر در رشد معاملات دلار نبود؛ چرا که پس از حصرشکنی‌هایی که ایران از حضور خود در مجامع بین‌المللی داشته است، قرارگرفتن ایران در کنار روسیه و بلاروس که متهم به حمله و همدستی در جنگ اوکراین هستند، نگرانی‌ها از مساله جنگ اوکراین را برای ایرانیان یادآوری می‌کند. آمریکا و اروپا همواره مدعی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی هستند ولی ایران همواره این ادعا را رد کرده است.

دلار در معاملات شبانه مقاومت محدوده 49 هزار و 200 تومان را شکسته است و باید دید که در روز جاری به کدام سو حرکت می‌کند؟ اگر دلار با اعتنا به معاملات شبانه بالاتر از محدوده 49 هزار و 200 تومان معامله شود مقاومت محدوده ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان را پیش رو دارد. در غیر این صورت حمایت محدوده ۴۹ هزار تومان در انتظار دلار خواهد بود.

معامله گران باهوش بازار چه کردند؟

معامله‌گران طلای آب شده به‌عنوان معامله‌گران باهوش بازار ارز و طلا شناخته می‌شوند و غالبا حاضر به معامله با حباب بالا نیستند و مانع رشد حباب طلای آب شده می‌شوند.

روز قبل طلای آب شده وارد محدوده ابر کومو شد و همزمان توانست سقف مثلث خود را بشکند. بررسی‌ها از قیمت طلا نشان می‌دهد که حباب طلای آب شده در روز قبل رشد کرده و معامله‌گران با رشد حباب طلای آب شده حاضر به معامله در سقف قیمتی بودند. در حال حاضر محدوده ده میلیون ۱۰۰ هزار تومان حمایت آبشده است و مقاومت ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان پیش روی آن قرار دارد.

اخبار خوش بورسی ادامه دارد؟

سرعت رشد شاخص کل کم شده ولی ارزش معاملات خرد در سطح مناسبی قرار دارد. روز قبل احسان خاندوزی وزیر اقتصاد خبر داد که محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول برگشت به گفته وزیر اقتصاد این تصمیم با هدف پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و تقویت تولید اتخاذ شده است.

هر چند تصمیمات درباره تغییر ناگهانی و افزایش نرخ خوراک در گذشته منجر به سقوط شاخص کل بازار سرمایه شد ولی خبر بازگشت محاسبه نرخ خوراک به فرمول نتوانست جای پای شاخص کل را روی مقاومت دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی محکم کند. به‌این‌وجود، باتوجه به نرخ خوراک پنج هزار تومانی فعلی برخی پیش‌بینی می‌کنند نرخ دلار پتروشیمی‌ها به محدوده ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد که اگر چنین شود دامنه اخبار مثبت بورسی ادامه خواهد داشت.

شاخص کل برای ادامه مسیر صعودی نیاز دارد بالای مقاومت دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی تثبیت شود تا بتواند به مقاومت محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی حمله کند. در صورت عقب کرد شاخص حمایت محدوده دو میلیون و ۷۰ هزار واحدی پیش روی شاخص کل قرار دارد.