به گزارش اکوایران، تب هیجانی تند دلار در هفته اول اسفند با آرام تر شدن فضای سیاست خارجی فروکش کرد و دلار در یک اصلاح تند کاهش سی درصدی را تجربه کرد. معاملات اسکناس سبز در فضای توافقات با عربستان و سفرهای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی متعادل شد و در طول این مدت نوسان رو به بالای زیادی را تجربه نکرد.

کم‌جانی نقدینگی در بازار ارز

 البته در این محدوده زمانی معامله گران بازار ارز و سکه بهبود معاملات بازار سهام را در تعدیل شاخص کل بازار سرمایه موثر می دانستند. با رونق گرفتن بازار سرمایه، حجم قابل توجهی از نقدینگی کشور جذب بازار بورس شد و با توجه به آنکه مقدار قابل ملاحظه ای از نقدینگی کشور هم در طرح فروش یکپارچه خودرو بلوکه شده بود جان نقدینگی در بازار ارز گرفته شد و جریان سرمایه در بازار ارز و سکه نتوانست کاری از پیش ببرد.

 تعیین تکلیف طرح یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی پول های بلوکه شده تکلیف بازار ارز را روشن کرد و دلار با زور نقدینگی، کمی رشد کرد. اصلاح بازار سهام در پایان هفته نیز به رشد قیمت سکه و ارز در نقطه مقابل دامن زد و معامله گران سکه و طلا با امید بیشتری اقدام به خرید در مسیر افزایشی کردند. به طور کلی، در این مدت بازار ارز و سهام مانند الاکلنگ رفتار کرده اند و در هنگام کاهش و استراحت یکی، دیگری بالا رفته است.

در معاملات این هفته اونس طلا نیز به کمک معاملات در بازار ارز و سکه آمد و سکه امامی بیشتر از دلار افزایش پیدا کرد. هرچند سکه بورسی در این هفته بیشتر از سکه بازار آزاد رشد کرد ولی در آخرین روز هفته و در شرایطی که بازار سرمایه تعطیل بود نیز سکه امامی نتوانست خود را به قیمت سکه رفاه برساند و بازدهی ۳.۱ درصدی را برای پایان هفته ثبت کرد.

دلار آمریکا در همان بازه مورد بررسی با بازده ۲.۹ درصدی صاحبان خود را ناامید نکرد.

کمترین بازدهی نیز برای معامله گران طلای آب شده بود که نشان میدهد هنوز معامله گران محتاط و باهوش بازار ارز و سکه دل به دریا نزده اند و با حفظ جانب احتیاط قیمت ها را افزایش می دهند. با وجود رشد اونس طلا طی معاملات پایان هفته در بازار طلا، بازدهی طلای آب شده از سکه امامی هم کمتر بود که نشان می دهد معامله گران این بازار فعلا احتیاط کرده اند.

بیشترین بازدهی در هفته جاری نیز برای ربع سکه بود که در کسب بازدهی پرچمدار بود و سود ۵.۱ درصدی را نصیب دارندگان ‌کرد.