محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، برآورد دولت از میزان منابع حاصل از صادرات نفت را زیر سوال برد، او که قیمت کنونی نفت ایران را ۷۲ دلار می دانست رقم ۸۵ دلاری نفت در پیش بینی بودجه ۱۴۰۲ را غیرواقعی دانست که بودجه را به سمت کسری و افزایش دیون دولت هدایت می کند.

دیدبان هم پس از ارائه بودجه دولت، در گزارشی به اثر خوش بینی در قیمت نفت بودجه و قیمت دلار پرداخت. مشکلی که برای نفت بودجه وجود دارد فقط به سقف قیمتی اعلام شده توسط دولت ختم نمی شود. در این هفته خبرگزاری بلومبرگ خبری را از رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران منتشر کرد. مالی اعلام کرده بود که حجم صادرات نفتی ایران افزایش پیدا کرد ه و چین احتمالا مقصد اصلی صادرات نفتی ایران است . مالی در مصاحبه با بلومبرگ گفت آمریکا به تلاش خود برای توقف واردات نفت چین از ایران ادامه خواهد داد. در دو هفته گذشته فشارهای سیاسی بر اقتصاد افزایش پیدا کرده است که انتظارات تورمی را تقویت میکند گزارش تورم دی ماه هم به اثر رشد قیمت دلار در افزایش تورم دیماه اشاره کرد.

در شرایطی که تحریم درآمد ها را تحت فشار قرار داده بودجه خواه ناخواه از تورم تغذیه می کند. ریسک های سیاسی انتظارات تورمی را افزایش میدهند، به طور کلی گفته می شود در شرایط تورمی درآمد ‌دولت ها بهبود پیدا میکند ولی هزینه ها مثل حقوق از تورم عقب می ماند. چون دولت ها برای مقابله با تورم در شرایط تورمی دستمزدها ها را به اندازه تورم افزایش نمی دهند و همین مسئله قدرت خرید حقوق بگیران را کاهش می دهد. ولی در نهایت دولت در صورت ماندگاری اوضاع مجبور به افزایش دستمزد در سطح قابل قبول جامعه می‌شود، که خودش دلیل تورم در آینده و ادامه این سیکل معیوب هست. این مشکل فقط در صورت معکوس شدن انتظارات تورمی و افزایش قابل قبول درآمدهای دولت و در نتیجه قطع شدن منبع تغذیه بودجه از تورم حل میشود.

ریسک های سیاسی بر اقتصاد افزایش پیدا کرده است این ریسک ها می تواند درآمد های ارزی و قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می دهد. بررسی قیمت دلار نشان میدهد که اخبار برجامی همواره به عنوان سوخت حرکت بازار عمل کرده است. در شرایطی که تا چندماه گذشته بازار ارز، قیمت دلار را بر اساس تاریخ احتمالی حصول توافق برجام تخمین می زد در حال حاضر اختلاف ها به جایی رسیده که خبرها حول زنده یا مرده بودن برجام می چرخد.

دلار در دو هفته گذشته تحت تأثیر اخبار منعکس کننده فشار سیاسی علیه ایران رشد کرده است و آمریکا با توسل به هر ابزاری که بتواند به دنبال آنست تا با یک اجماع جهانی تمام مسیرهای منتهی به ارز و اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهد. این روزها بازار ارز به میدان جنگ بازارساز با ریسک های سیاسی بدل شده و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی با ابزار اقتصادی باید حملات سیاسی را پاسخ دهد.

ربع سکه خریدار نداشت

همزمان با کاهش قیمت دلار در روز قبل، ربع سکه در بازار سرمایه استقبال زیادی نداشت و قیمت بالای عرضه مانع از خرید قابل توجه در بازار سرمایه شد. در شرایطی که روز قبل سکه و طلا با کاهش قیمت و تقاضا رو به رو شد، گواهی سکه به دلیل عقب ماندگی از بازار آزاد صف خرید شد تا خودش را به بازار آزاد نزدیک کند.

اصلاح اجباری در بازار سرمایه

بازار سرمایه ولی این روزها تحت تأثیر اصلاح اجباری قرار گرفته است، نامه ای که برای توقف عرضه برخی خودروها در بورس منتشر شد، آتش نگرانی ها را به جان بازار سرمایه انداخت، و امیدها و ترس ها از این اخبار باعث اصلاح بازار ارز شد. اصلاحی که به نظر می رسد به تعیین تکلیف بلاتکلیفی عرضه خودرو در بورس ربط دارد.