اتحادیه اروپا در پایان روز قبل بیانیه ضد جمهوری اسلامی صادر کرد که همراه با برخی تحریم های جدید بود.  لندن هم با بهانه آنچه نقض حقوق بشر در ایران خواند و تکرار ادعای ارسال پهپاد از ایران به روسیه ایران را تحت تاثیر تحریم های مجدد قرار داد. ادعای ارسال پهپاد به روسیه بهانه ای برای افزایش تحریم ها علیه ایران شد که بر رشد قیمت دلار بی‌تاثیر نبوده چندی پیش بلومبرگ در ادعایی خبر از شراکت نظامی ایران و روسیه داد که در آن گزارش ادعا شده بود که ایران در ازای دریافت پدافند هوایی و هواپیمای جنگی به روسیه پهپاد و موشک می فروشد. از نگاه فعالان بازار ارز اخباری که اثر منفی بر روابط سیاسی با سایر کشورها به خصوص اروپا می گذارد ممکن است انتظارات در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

انتظارات منفی یکی از عوامل نوساز در بازار محسوب می شود که می تواند فارغ از وضعیت ارزی موجود روند قیمت ها را جابجا کند.

بر اساس گزارشی که دنیای اقتصاد روز قبل از تراز تجاری کشور منتشر کرد میزان کسری تراز تجاری رشد کرده است که دلیل آن رشد میزان واردات در کشور بوده است. از آنجا که واردات کالاهای اساسی با دلار نیما صورت می گیرد در گزارش های قبلی دیدبان به اثر کنترل دستوری نرخ نیما بر میزان واردات توضیح داده شده بود و پیش بینی شده بود که احتمالا با این شرایط واردات از صادرات پیشی بگیرد.

با وجودی که نرخ دلار آزاد رشد کرده است ولی افزایش فاصله نرخ دلار نیما و آزاد به بالای ۳۰ درصد یک سیگنال نگران کننده برای کاهش صادرات و افزایش واردات است. زیرا فاصله قیمتی موجود موجب ارزانتر شدن واردات نسبت به تولید داخل میشود در شرایطی که با افزایش قیمت دلار آزاد هزینه های تولید در داخل خود را با نرخ جدید تطبیق می دهند فاصله به وجود آمده در نرخ نیما باعث می شود صادرات گران تر از واردات شود و واردات راحت تر و سود ده تر از تولید و صادرات شود. در این شرایط منابع کشور کاهش پیدا میکند و در گذر زمان افزایش مصارف به دلار فشار وارد میکند.

IMG_20221212_200200_971

این روزها رفتار بازار ارز منطقی نیست معاملات از تحلیل های تکنیکالی و ریسک اثر نمی گیرند و اخبار سیاسی تحریم هاست که بازار ارز را تغذیه می کند. اخبار سیاسی و تحریم ها بهانه را دست معامله گران افزایشی داده و قیمت توافقی خریدار و فروشنده را بالا برده است. فاصله دلار هرات بیش تر از میانگین روزهای قبل است که نشان میدهد دلار هرات و سلیمانیه میل افزایشی ندارند و سیگنال کاهشی می دهند ولی حباب درهم در جهت مثبت رشد کرده که نشان میدهد سیگنال درهم به دلار تهران کاهشی نیست.

IMG_20221212_200157_023

در بازار رسمی در اتفاقی غیر معمول روز قبل دلار متشکل از دلار رسمی پیش افتاد دلار متشکل همیشه پایین تر از نرخ دلار توافقی معامله می شده ولی در معاملات روز قبل دلار متشکل از دلار سهمیه ای پیش افتاد.

حباب ربع سکه به ۵۰ درصد رسید

روز قبل سکه رفاه عقب تر از سایر بازارها ایستاد. بر اساس اطلاعیه ای که صبح روز قبل منتشر شد دامنه نوسان گواهی سکه در محدوده مثبت و منفی دو درصدی محدود شد، در گذشته هم وقتی سکه رشد زیادی را تجربه می کرد بازارساز با کاهش دامنه نوسان هیجانات بازار را کنترل میکرد و مانع از سیگنال دهی گواهی سکه به بازار می شد در آن زمان غالبا گواهی سکه با اختلاف بالاتر از بازار آزاد معامله می شد ولی محدودسازی دامنه نوسان در روز قبل در شرایطی رخ داد که قیمت سکه در بازار آزاد بالاتر از گواهی سکه در بورس بود.

محدودسازی دامنه نوسان در روز قبل جواب نداد و در حالی که سکه رفاه به خاطر اختلاف قیمت با بازار آزاد صف خرید تشکیل داد سکه امامی در بازار طلا هم به افزایش خود ادامه داد و فاصله خود با گواهی سکه را افزایش داد. رفتار بازار منطقی نیست تحلیلگران ریسک خرید سکه و ارز را در شرایط کنونی بسیار بالا ارزیابی می کنند ولی در شرایطی که بازار از ریسک های سیاسی تغذیه می کند و سطح فشار ها هنوز آرام نشده کاهش دامنه نوسان حکم شمشیر دولبه را دارد زیرا اگر قیمت سکه امامی کاهش پیدا نکند اختلاف قیمت بازار آزاد و گواهی بورسی باعث ایجاد صف های خرید در معاملات گواهی سکه خواهد شد.

در این شرایط امکان نوسانگیری در معاملات گواهی سکه از بین می رود و به همین خاطر کار برای بازارگردان سخت خواهد شد و دیگر نمی تواند در قیمت های پایین خریداری کند و همزمان با افزایش قیمت فروش را افزایش دهد تا بازار کنترل شود همین اقدامات بازارگردان تا کنون یکی از دلایل عقب ماندگی سکه رفاه از بازار طلا بوده است که اگر گرفتار صف های خرید شود کار بازارگردان سخت خواهد شد. همچنین در صورتی که گواهی سکه گرفتار صف های خرید شود حجم معاملات کاهش می یابد ولی تقاضارشد میکند در این شرایط اگر بورس نتواند تقاضا‌ را تامین کند تقاضای سکه وارد بازار طلا شده و با فشار بر تقاضا موجب رشد بیشتر قیمت سکه در بازار خواهد شد. با ادامه روند صعودی قیمت سکه در روز قبل ربع سکه افزایش بیشتری را ثبت کرد و به همین خاطر حباب ربع سکه بالای ۵۰ درصد رسید.

کام سهامداران شیرین می شود

بازار سهام روز قبل به کام سهامداران چرخید و با افزایش ارزش و ارزش معاملات خرد همراه شد. ارزش معاملات خرد بازار سهام در محدوده ۴۵۰۰ میلیارد تومانی قرار گرفت که نشان دهنده ورود پول به بازار است. از روز های قبل که شاخص کل منفی بود خوش بینی به شاخص کل به خاطر افزایش ارزش معاملات خرد مطرح شد و به نظر می رسد با حجم نقدینگی خوبی که در بازار آمده تلاش این بار شاخص برای شکست مقاومت نتیجه دهد. روز قبل شاخص کانه های فلزی بیشترین ورود پول را داشته که به نظر می رسد کاهش محدودیت های کرونایی چین و عقب ماندگی این گروه از سایر گروه ها در کنار ارزش قیمت دلار باعث ورود سنگین پول به این گروه شده است.