هرگونه خرید و فروش ارز در خارج از صرافی ها و بانک ها دلالی محسوب شده و جرم است رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران در پایان هفته گذشته این خبر را اعلام کرد و به همین دلیل احتیاط در بازار ارز افزایش یافت. ممنوعیت معامله دلار در بازار آزاد بحث تازه ای نیست  اولین بار بانک مرکزی در تاریخ یازدهم اردیبهشت اعلام کرد که  معاملات فردایی ارز و معاملات خارج از صرافی ها و بانک ها غیر قانونی بوده و در حکم قاچاق ارز تلقی می شود.

ولی تکرار این خبر توسط رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران وقتی دلار در نزدیکی کانال حساس قیمتی قرار گرفته احتمال انتظامی شدن فضا در بازار ارز را تقویت کرد و  به همین دلیل معامله گران ارز احتیاط بیشتری کردند و از ترس برخورد قضایی از بازار عقب نشینی کردند.در این شرایط  قیمت دلار و سایر بازار ها رنج شد و نمی توان یک جهت کلی برای بازار ارز تعیین کرد. بررسی حباب قیمت ارز در بازارهای مرزی نشان می دهد که دلار در روز قبل تغییر چندانی نکرده و احتمالا کلیت بازار در رکود فرو رفته است.

IMG_20221203_173515_487

اختلاف قیمت دلار در بازارهای رسمی نیز در روز گذشته تغییر چندانی نکرد تنها بازاری که یک تغییر محسوس را تجربه کرد دلار متشکل بود که با افزایش قیمت در یک قدمی کانال ۳۴ هزار تومانی  قرار گرفت و اختلاف دلار متشکل و آزاد  نسبت به روز قبل ۳ درصد کاهش پیدا کرد.

IMG_20221203_173511_500

بررسی بازار بین بانکی در بازار شبانه نشان می دهد که بسط پول توسط بانک مرکزی در این بازار  دومین رکورد خود را از ابتدای سال جاری ثبت کرد. بانک ها در بازار شبانه نیازهای کوتاه مدت خود در بازه یک تا سه روزه را از یکدیگر و بانک مرکزی تامین می کنند رکورد زنی میزان عرضه پول توسط بانک مرکزی نشان می دهد که نیاز بانک ها به پول افزایش پیدا کرده است که  با افزایش سهم پول از نقدینگی توجیه می شود زیرا تقاضای سپرده گذاران در بانک ها افزایش پیدا کرده، همچنین ملزم کردن بانک ها به پرداخت اعتبارات گوناگون به  منابع بانک ها فشار وارد کرده و بانک ها را مجبور به دریافت اعتبار بیشتر کرده است. به هرحال افزایش تقاضای بانک ها از بانک مرکزی برای بازار ارز مطلوب نیست زیرا خبر افزایش اعتبارات  بانک ها و افزایش سهم پول از نقدینگی را تایید می کند که هردو موارد ذکر شده در شرایط تورمی نگران کننده است.

بازار طلا رنج شد

اونس طلا در آستانه ورود به کانال ۱۸۰۰ دلاری معاملات خود را در روز جمعه به پایان رساند به همین دلیل قیمت طلا و سکه در روز قبل تحت تأثیر تغییرات قیمت دلار بود و رنج شد. در حالیکه سکه امامی در بازار آزاد کاهش پیدا کرد در بورس کالا سکه رفاه رشد قیمت را ثبت کرد، طلای آب شده کمی کاهش یافت ولی ربع سکه کمی بالا رفت که نشان می دهد بازار طلا روز قبل جهت قیمت  مشخصی نداشته و رنج بوده است.

بازار سرمایه در آستانه اصلاح

روز قبل بازار بورس پرعرضه تر بود در انتهای بازار از مقدار مثبت شاخص کل کم شد و شاخص هم وزن کمی منفی شد، به نظر می رسد بازار آماده یک اصلاح است در شرایطی که شاخص کل کم نوسان شده و ارزش معاملات خرد نشان می دهد بازار رمقی برای شکست سقف های قیمتی ندارد شاخص کانه های فلزی در روز قبل سبزپوش شد این گروه غالبا در روز های اصلاحی روندهای صعودی به کمک شاخص کل می آید و افزایش تقاضا در این گروه می تواند نشانه ای ازاحتمال اصلاح در بازار سرمایه باشد البته برخی از تحلیلگران معتقدند که اصلاح احتمالی بازار سرمایه در برهه کنونی بیشتر در غالب زمانی است تا قیمتی.

در این شرایط شاید سهام بتا منفی بازار مانند سهام دارویی مورد توجه قرار بگیرند که اگر سبز پوشی کانه های فلزی و شاخص دارویی همزمان شود انتظار اصلاح زمانی در بازار سرمایه افزایش پیدا می کنند.