به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه، ساعاتی پس از بازدید از امارات متحده عربی، همسایه عربستان سعودی در خلیج‌فارس، به‌سرعت با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره نفت، غزه و اوکراین مذاکره کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، هنوز مشخص نیست پوتین که از زمان آغاز جنگ اوکراین به ندرت روسیه را ترک کرده است، قصد داشت در دیدار با حاکم واقعی بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، به طور خاص در مورد نفت یا ژئوپلیتیک چه چیزی را مطرح کند.

دیدار با شاهزاده سعودی پس از کاهش قیمت نفت علیرغم تعهد اوپک پلاس، که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه را گروه بندی می‌کند، برای کاهش بیشتر تولید انجام می‌شود.

پوتین در سخنانی که در تلویزیون روسیه پخش شد، از ولیعهد به خاطر دعوتش تشکر کرد و گفت که در ابتدا انتظار داشت که بن سلمان از مسکو بازدید کند، «اما تغییراتی در برنامه‌ها وجود داشت.»

او با بیان اینکه دیدار بعدی آنها باید در مسکو برگزار شود، افزود: «هیچ چیز نمی‌تواند مانع توسعه روابط دوستانه ما شود.»

بن سلمان پوتین

به گفته یک مترجم رسمی، ولیعهد به پوتین گفت که کشورهایشان می‌توانند «برای خیر تمام جهان با یکدیگر همکاری کنند.»

وزارت دفاع روسیه پیشتر هواپیمای ایلیوشین-96 رئیس کرملین را در کنار جت‌های جنگنده سوخو-35 اس در پرواز خود از روسیه به امارات نشان داده بود.

هیئت همراه پوتین شامل مقامات ارشد نفت، اقتصاد، امور خارجه، فضا و انرژی هسته‌ای و همچنین رهبران تجاری بود.

در اولین ایستگاه خود در ابوظبی، رئیس جمهور شیخ محمد بن زاید آل نهیان از «دوست عزیز» خود استقبال کرد، در حالی که هواپیماهای جت امارات متحده عربی رنگ های پرچم روسیه را دنبال کردند.

پوتین به او گفت: «روابط ما عمدتاً به دلیل موقعیت شما به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. امارات شریک تجاری اصلی روسیه در جهان عرب است.»