به گزارش اکوایران، در پی سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، دیپلمات‌ها روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که پس از آن‌که تهران متعهد به همکاری بیش‌تر با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل شده، شورای حکام آژانس از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری می‌کند.

این تحول پس از آن صورت گرفت که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تضمین‌هایی از ایران دریافت کرد که نظارت و بازرسی از تاسیسات ایران افزایش یابد.

سه دیپلمات غربی در اولین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین به خبرگزاری فرانسه گفتند که هیچ قطعنامه انتقادی جدیدی علیه ایران و برنامه هسته ای این کشور تدوین نشده است.

البته یک دیپلمات غربی هشدار داد: «اما باید دید که آیا هر چیزی که در تهران توافق شده است به پیشرفت واقعی منجر می‌شود یا خیر». پیش از این در ماه‌های ژوئن و نوامبر سال گذشته میلادی، دو قطعنامه انتقادی علیه ایران صادر شده بود.

روز دوشنبه، گروسی این تصور را رد کرد که  در آخر هفته پیش صرفاً وعده های توخالی از ایران دریافت کرده است. او به خبرنگاران در وین گفت: اینها «وعده [توخالی] نیست، ما توافقات مشخصی داریم». او افزود: «من به اندازه بسیاری از افراد دیگر، شاید ناامیدترین آنها، زمانی که نتیجه‌ای حاصل نشود، سرخورده می‌شوم». او گفت: «به نظر می‌رسد که ما در حال حرکت به سمت زمین‌های محکم‌تری هستیم» و افزود که آژانس «البته با احتیاط حرکت خواهد کرد».

گروسی از «پیشرفت قابل توجه« در مذاکرات خود با دولت ایران در هفته گذشته استقبال کرد. او گفت اقداماتی که با ایران  توافق شده، باید «سریعا» پس از یک نشست فنی عملیاتی شود.