به گزارش اکوایران، نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه 2231 و برجام تا ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد.

همزمان خبرگزاری ایرنا به نقل یک رسانه آمریکایی نوشت که در گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل که قرار است درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود، تهران به ارسال سلاح به روسیه متهم نشده است.اخیرا کشورهای غربی مدعی شده اند که ایران با ارسال پهپاد به روسیه با مسکو همکاری های نظامی اش را عمیق تر کرده است؛ ادعایی که بارها توسط ایران رد شد.

با این همه گفته می شود که کشورهای غربی چون آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین با انتشار نامه ای خطاب به گوترش از او خواستند تا به این موضوع ورود کند. این کشورها در این نامه ها در تکرار ادعاهای خود ، مدعی شده اند که ایران در اقدامی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است .

 بعد از توافق 1+5 در باب برنامه جامع اقدام مشترک موسوم مفاد توافق در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد و که با تصویب آن در آن شورا تبدیل به قطعنامهٔ 2231 گردید که همراه با تصویب آن هر شش قطعنامهٔ پیشین که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود را ملغی کرد.

نشست دوره ای قبلی در سپتامبر برگزار شد که دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از برگزاری این نشست، گزارش خود را از اجرای قطعنامه 2231شورای امنیت ارائه داد.

در شرایط کنونی دولت جو بایدن که تا پیش از ناآرامی های ایران، به دلیل انتخابات میان دوره ای کنگره قادر به تصمیم گیری سیاسی درباره مذاکرات وین نبود، همزمان با شروع ناآرامی ها با دخالت در امور داخلی ایران، به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران اعلام کرد که بر این حوادث متمرکز شده و برجام از اولویت های اش در عرصه سیاست خارجی خارج شده است.