به گزارش اکوایران، در اقدامی بی‌سابقه، دولت چین طی بیانیه‌ای مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ضمن تردید ضمنی در مورد مالکیت جمهوری اسلامی بر جزایر سه‌گانه، خواستار حل مسالمت‌آمیز این مناقشه ساختگی از سوی دولت‌های خلیج فارس شده است.

با پایان اجلاس مشترک سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین، بیانیه‌ای طرفین صادر کرده اند ادعا کرده که خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند. این بیانیه در فاصله کوتاهی پس از صدور بیانیه‌ی مشترک میان پکن و ریاض منتشر شده که در آن نسبت به فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی هشدار داده و از تهران خواسته شده بود که با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی همکاری کند.  محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری در واکنش به بیانیه مشترک چین و سعودی در توییتر نوشته بود: «همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از داعش و القاعده حمایت کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید.»

حال بند ۱۲ بیانیه مشترک چین و سران کشورهای خلیج فارس مدعی‌ست: «رهبران از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها،پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای مسأله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی،از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند».

در بخش‌های دیگری از این بیانیه، پکن به همراه کشورهای مذکور بر لزوم حمایت از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس و تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران برای حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند. آن‌ها هم چنین از ایران خواسته‌اند تا همکاری کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

در بخش دیگری از این بیانیه، بدون اشاره به مواضع تحریک‌برانگیز و مداخله جویانه این کشورها تصریح کرده‌اند که خواستار مقابله با حمایت از گروه‌های تروریستی و فرقه‌ای و سازمان‌های مسلح غیرقانونی و جلوگیری از تکثیر موشک‌های بالستیک و پهپادها و اطمینان از ایمنی ناوبری و تاسیسات نفتی بین‌المللی و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل و مشروعیت بین‌المللی هستند.