مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران به سیامک نمازی،  یک هفته مرخصی قابل تمدید دادند. سیامک نمازی  فعال اقتصادی و مدیر بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت عنوان می شود او در دولت حسن روحانی در حوزه فناوری های جدید همکاری های را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده بود.در مهرماه ۹۴ در تهران بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۰ ساله او نیز بهمن ماه همان سال، زمانی که برای رسیدگی به پرونده پسرش به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

حال خبر رسیده که.محمد باقر نمازی، پدر سیامک و از دولتمردان پیش از انقلاب اجازه خروج از ایران برای درمان را دریافت کرده است.وکیل سیامک نمازی خبرمرخصی موقت موکلش را در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تائید کرد. سیامک نمازی از سال ۲۰۱۵ در زندان به سر می‌برد و به جرم «همکاری با دولت‌‌های متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم گزارش داد : طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

به نوشته این رسانه در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است. اما ظاهرا در خصوص منابع هنوز یک چالش وجود دارد.ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است.

بر اساس سنوات گذشته تبادل زندانیان چراغ اول توافق هسته ای است اتفاقی که باید دید این بار نیز تکرار می شود یا این تبادل مستقل از توافق انجام شده است.