به گزارش اکوایران، بنا بر ادعای یک رسانه اسرائیلی، آمریکا به تل‌آویو اعلام کرده  که توافق هسته‌ای با ایران به زودی انجام نمی‌شود و فعلا از روی میز کنار رفته است.

توافق از روی میز برداشته شد

تایمز اسرائیل در گزارشی ادعا کرده که توافق هسته‌ای جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد. این پیامی است که در گفتگوهای اخیر یائیر لاپید با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و دیگر مقامات منتقل شده است. به نظر می رسد درخواست ایران برای توقف تحقیقات [ادعایی] آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات را از مسیر خارج کرده است

این مسئله که پیامدهای بین‌المللی عمده‌ای خواهد داشت، احتمالاً توسط لاپید در مبارزات انتخاباتی آتی، به ویژه علیه بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان، که بارها به نخست وزیر کنونی اسرائیل در این زمینه حمله کرده، تبلیغ می‌شود.

خیال آسوده لاپید

توافق هسته‌ای احتمالی در مرکز رایزنی‌های دیپلماتیک و امنیتی اسرائیل در سال گذشته قرار داشت و تل‌آویو که  مذاکرات بین ایران و نمایندگان قدرت‌های جهانی در وین را پیگیری می‌کرده، در هفته‌های اخیر نسبت به مبادله پیش‌نویس توافق‌نامه‌ بین طرف‌ها اظهار نگرانی کرده بود.

photo_2022-09-07_14-25-11

بنا بر نوشته این رسانه، از آن‌جایی که در روزهای اخیر لاپید متقاعد شده بود که توافق به طور فزاینده‌ای بعید می‌شود، او بر تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری تمرکز کرده است.

تنش در تل‌آویو و اتخاذ تاکتیک جدید

توافق نوظهور با ایران به اصطکاک و مشاجره جدی بین اسرائیل و ایالات متحده و تنش های داخلی قابل توجهی در تل‌آویو منجر شد.

photo_2022-09-07_14-23-39

دو هفته پیش، دیوید بارنیا، مدیر موساد، در گفتگو با رسانه‌ها درباره خطرات توافق هسته‌ای  احیا شده هشدار داد و ان را فاجعه‌ای استراتژیک برای اسرائیل خوانده بود. مدیر موساد که در حال حاضر برای مذاکره درباره موضوع ایران در ایالات متحده به سر می‌برد، بعداً توسط لاپید به دلیل انتقاد مستقیم از آمریکایی‌ها مورد توبیخ قرار گرفت. نتانیاهو هم مدعی است که توافق نوظهور بدتر از توافق اولیه است. در این شرایط، یک مقام ارشد اسرائیل گفت: «نتانیاهو دقیقاً به ما آموخت که چه کارهایی را انجام ندهیم. در سال 2015، او به کنگره رفت، با مقامات ارشد دولتی و رسانه‌ها صحبت کرد و توافق هسته‌ای در نهایت انجام شد. این بار ما بی سروصدا کار کردیم و تلاش زیادی کردیم و به نتیجه معکوس رسیدیم».