به گزارش اکوایران، وزیر صمت در حالی با رای نمایندگان از قطار دولت سیزدهم پیاده شد که توانسته بود راهی برای حذف قرعه‌کشی از طرح‌های فروش خودروسازان پیدا کند. عرضه خودرو با مکانیزم نوبت‌دهی مسیری بود که از سوی سیاست‌گذار خودرویی به شرکت‌های خودروساز دیکته شد. وزارت صمت اولین دور از فروش خودرو با ساز و کار نوبت دهی را در حالی اواخر اسفند 1401 در دسترس متقاضیان قرار داد که به دنبال برگزاری دور دوم آن در نیمه اردیبهشت 1402 بود؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به اخراج رضا فاطمی امین از دولت، برگزاری دومین دور از فروش محصولات خودروسازان بدون قرعه‌کشی با اما و اگرهایی همراه باشد.

شنیده‌ها از وزارت صمت حاکی از این است که پیش از برگزاری جلسه استیضاح این مساله مطرح شده بود که چنانچه وزیر صمت نتواند این‌بار از پیچ بهارستان عبور کند، مشخص نیست دور جدید فروش خودرو با مکانیزم نوبت‌دهی اتفاق بیفتد.

البته با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده برای اولین دور از فروش خودرو بدون قرعه‌کشی، اینکه وزارت صمت دور دوم را به این سرعت کلید بزند جای سوال داشت.

انتشار خبر غیبت ایران خودرو در دور جدید عرضه محصولات خودروسازان با مکانیزم بدون قرعه‌کشی را برخی کارشناسان به عنوان نشانه تعویق زمان برگزاری دور دوم فروش خودرو مورد توجه قرار دادند؛ اما با توجه به در پیش بودن جلسه استیضاح، فاطمی امین تمام توان خود را به کار گرفت تا دوباره نظر مساعد نمایندگان را جلب کند. این احتمال وجود دارد که ایران خودرویی‌ها با توجه به اصرار وزارتخانه اعلام کردند که با خانواده هایما در دومین دور پیش فروش صمت حاضر می‌شوند.

حال که فاطمی امین سکان هدایت وزارت صمت را واگذار کرده و بطور موقت مهدی نیازی - قائم مقام وزیر سابق صمت - بر آن مسند نشسته، شاید دومین طرح پیش‌فروش محصولات شرکت‌های خودروساز با مکانیزم نوبت‌دهی هوا شود، مگر اینکه دولت فشار بیاورد تا برای عادی جلوه دادن شرایط این طرح پیش‌فروش گسترده به هر صورت برگزار شود.