معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: کشورهایی که در تحریم های آمریکا شرکت کردند باید از لیست واردات خودرو به کشورمان خارج شوند که این در حال پیگیری است.

ابوالفضل خلخالی گفت: اینطور نیست که دست وزارت صمت برای نوشتن خیلی از بخش های آئین نامه باز باشد چراکه قانون در برخی موارد محدودیت هایی ایجاد می کند.

با توجه به اظهارات معاون دفتر صنایع خودرو صمت مسیر حضور پژو، رنو، هیوندایی، کیا، چانگان، برلیانس، دانگ فنگ بعد از برداشتن قفل از در ورود خودرو به کشور ناهموار خواهد شد.

بعد از بازگشت تحریم های صنعت خودرو خودروسازان بین المللی بازار خودروی ایران را ترک کردند. رضا رحمانی وزیر صمت دولت دوازدهم اولین مقامی بود که نسبت حضور مجدد خودروسازان فرانسوی بعد از برداشتن تحریم ها ابراز تردید کرد. اما حال که مقدمات واردات خودرو مهیا شده از گوشه و کنار شنیده می شود که علاوه بر خودروسازان فرانسوی، دو برند مطرح خودروسازی کره یعنی هیوندایی و کیا نیز چندان مسیر آسانی برای بازگشت به بازار خودروی کشور نخواهند داشت. رییس کمیسیون صنایع بحث ایجاد محدودیت برای خودروسازان کره ای را مطرح کرد. مصطفی طاهری گفت مجلس در مورد نام شرکت های خودروسازی، ملاحظه خاصی ندارد ولی قطعا شرکت های خودروسازی کره جنوبی با توجه به همراهی کامل این کشور با سیاست های ضدایرانی آمریکا به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ، نباید در مسئله واردات خودرو در اولویت اول قرار گیرند.  

البته فراموش نکنیم برخی از برندهای چینی مانند دانگ فنگ، برلیانس و چانگان نیز بعد از تحریم ها روابط خود با شرکای ایرانی را بر هم زدند. البته تا کنون مسئولی درباره بازگشت شرکای چینی خودروسازان به کشور اظهار نظری نکرده است. اما سخنان خلخالی نشان می دهد این احتمال وجود دارد که خودروسازان چینی نیز از گزند همراهی با تحریم ها در امان نمانند.

معاون دفتر صنایع خودرویی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت ها برای تدوین آیین نامه اجرایی واردات گفت بحث لزوم انتقال فناوری و همچنین اولویت واردات خودروهای اقتصادی برای عامه است و یک محدویت دیگر هم میزان ارزی است که سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع تخصیص داده که متناسب با شرایط کشور است.

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تاکید کرد هنوز آئین نامه ای به معنای آئین نامه اجرایی واردات مصوب نکردیم بلکه مصوبه هیئت وزیران با پیشنهاد وزارتخانه را داریم که در راستای آن مصوبه، دستورالعمل های واردات در حال نگارش است و اتفاقاً جلساتی را هم با بخش خصوصی که واردات انجام دادند برگزار کردیم.

خلخالی با بیان اینکه انتقال فناوری در اولویت این طرح قرار گرفته گفت: افراد می توانند طرح کسب و کار خود را ارائه کنند و اگر شرایط خدمات پس از فروش و نمایندگی را داشته باشد ما هم برای تأمین مالی واردات به آنها کمک می کنیم.

خلخالی درباره سقف ارزی در نظر گرفته شده برای ورود خودرو گفت در این آئین نامه سقف ارزی تعیین شده متناسب با تصمیم گیری های کلان کشور در حوزه اقتصاد است ضمن اینکه ما در این بخش، توان تولید داریم.