سازمان ملی استاندارد اعلام کرد شماره گذاری تیبا با مجوز این سازمان از سر گرفته شده اما این مجوز تنها برای 15 هزار دستگاه تیبایی است که پیش تر برای مشتریان فاکتور شده و تولید این خودرو متوقف شده است.

روز گذشته مدیرعامل سایپا از رفع مشکل برای شماره گذاری تیبا خبر داد. صحبت های محمد تیموری این گمانه را مطرح کرد که خانواده تیبا بار دیگر به سبد محصولاتی این خودروساز بازگشتند.

اما مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد در توییتی که امروز منتشر کرد به نوعی اب پاکی را روی دست همه ریخت و تاکید کرد خط تولید تیبا و تیبا ۲ دو همچنان متوقف است‌، صرفاً برای انجام تعهدات قبلی، با رفع عیوب و انجام شروط تعیین شده برای ثبت نام‌کنندگان و تا پایان تعهدات قبلی، مجوز ورودی با پیوست فنی صادر می‌شود‌.

اواخر اردیبهشت ماه امسال به طور ناگهانی سازمان ملی استاندارد اعلام کرد سمند و دو عضو خانواده تیبا به دلیل عیوب پرتکرار ایمنی نمی توانند مجوزهای لازم را از این سازمان در یافت کنند. سازمان ملی استاندارد در آن مقطع اعلام کرد دیگر مجوز اعتبار ایمنی این خودروها را تمدید نمی کند. این اقدام سازمان ملی استاندارد تبدیل به چالشی برای ایران خودرو و سایپا شد. آنها نسبت به محصولات یاد شده تعهداتی برای خود ایجاد کرده بودند اما به رغم فاکتور کردن این خودروها برای مشتریان امکان شماره گذاری را نداشتند و نمی توانستند خودروهای فروخته شده را به مشتریان تحویل دهند. این مساله بیشتر گریبان سایپا را گرفته بود. زیرا ایران خودرویی ها تنها به سازمان تاکسیرانی برای تحویل سمند تعهد داشتند.

البته نباید فراموش کنیم حذف تیبا از سبد محصولاتی سایپا چالش هایی را برای این خودروساز در ارتباط با عمل به تکلیف تعیین شده برای تحقق تیراژ 650 هزار دستگاهی در سال جاری ایجاد خواهد کرد.