به گزارش اکوایران، چهارم دی ماه بود که خبر آمد عراق قصد کرده است مبادلات با ارزهای خارجی در این کشور را ممنوع کند. همان زمان اعلام شد این سیاست ارزش صادرات ایران به عراق  را 22 درصد کاهش خواهد داد. از طرفی  کالای ایران 20 درصد گرانتر به دست عراقی ها خواهد رسید. موضوعی که عبور عراق از ایران را برای کسب بازارهای ارزان تر آسان می کند.

حالا خبر آمده است از امروز دوشنبه یکم ژانویه 2024 (11 دی ماه 1402)، عراق 5 کشور را به‌عنوان مقصد نقل و انتقال پول ممنوع کرد که ایران نیز یکی این کشورها است. این خبر را جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق داده است. 

بدین ترتیب صرافی‌ها یا شبکه بانکی عراق به ایران پول انتقال دهند، دیگر ارز به آنها اختصاص داده نمی‌شود. در واقع این شبکه برای انتقال پول به ایران باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند که اختلاف نرخ آنها حدود 20 درصد است. 

به گفته سنجابی، تجار ایرانی که تا دیروز می‌توانستند ارز حاصل از صادرات خود را با ارز بازار آزاد تهیه و به کشور وارد کنند، احتمالاً این امکان را ندارند.

 قیمت ارز رسمی دلار یک‌هزار و 320 دینار است اما در بازار آزاد هر دلار، حدود یک‌هزار و 650 دینار به فروش می‌رسد.

 بر این اساس هزینه واردات برای واردکنندگان عراقی 20 درصد بیشتر خواهد بود و صادرکنندگان ایرانی نیز با فروش کالای خود به دینار، 20 درصد از ارزش محموله صادراتی آنها کاسته می‌شود که تهدیدی پیشِ‌روی تجارت ایرانی است.

به نقل تسنیم،  سنجابی پیشنهاد داد که برای رفع این مشکلات اتاق دوجانبه‌ای برای رفع تعهدات توسط بانک‌های مرکزی ایجاد شود و بانک‌های مرکزی دو کشور نرخ تبدیلی را تضمین کنند تا تجار پول خود را در اختیار بانک مرکزی کشور خود قرار دهند تا از شیوه واردات در مقابل صادرات یا شیوه‌های دیگر استفاده شود؛ تاجران عراقی نیز همین شرایط را خواهند داشت.

او افزود: راهکار دوم ایجاد واحد مجازی ملی برای برای تبادلات و برقراری موافقت‌نامه پولی بانکی دوجانبه میان دو کشور است که هر دو ‌موضوع نیز در دستور کار است.