به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه ۷۳ درصد نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل بیش از ۱۴ هزار واحد صعود کرد.

بورس

رشد نماگرهای بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 6 هزار واحد رشد کرد. این روند صعودی تا پایان ادامه پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 14 هزار و 666 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 376 هزار و 81 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد 3 هزار و 532 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 366 هزار و 636 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس  با 141 واحد رشد به رقم 19 هزار و 542 واحد رسید.

بورس

پیشتازی ایران خودرو و سایپا

در معاملات روز سه‌شنبه نمادهای خودرویی بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند. اغلب نمادهای گروه «خودرو و ساخت قطعات»  افزایش قیمت  داشتند و خساپا، خودرو، خگستر، خنصیر، خبهمن، خرینگ، خزر، خپارس، خمحرکه، خمهر، خاذین، خفنر، خکمک، خزامیا، خریخت، خشرق، ختوقا، خدیزل، خوساز، ورنا، خکار و خمحور رشد نزدیک به 5 درصدی داشتند. 

خودرو، خساپا و خگستر بیشترین صف خرید بازار را نیز به خود اختصاص دادند. نماد خودرو (شرکت  ایران  خودرو) با صف‌ خرید 43  میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر  جدول  تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.  

در جدول حجم معاملات امروز نیز نماد خودرو با تعداد 318 میلیون و 838 هزار و 776 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد شبندر تعلق داشت.

ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 52  درصد رشد کرد و در رقم 267 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به دوشنبه 29 درصد کاهش یافت و 91 میلیارد تومان شد. 

دو سمت سبز و قرمز بورس

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 357 نماد رشد قیمت داشتند که 253 نماد بورسی و 104 نماد فرابورسی بودند. همچنین 120 نماد کاهش قیمت داشتند که 84 نماد بورسی و 36 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 73 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 24 درصد بازار افت قیمت داشتند.

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «کگل» و «شبندر» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «برکت»، «آپ» و «خاهن» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فرابورس» و «غصینو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سمگا»، «کوثر» و «بنو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در  جدول  پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و شبندر و  فولاد  در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، فرابورس و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

دوازدهمین روز خروج سهامداران حقیقی

روز سه‌شنبه برای دوازدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 222 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج  پول  حقیقی به  سهام  نوری (پتروشیمی نوری) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 21 میلیارد  تومان  بود. پس از نوری، برکتح (حق تقدم سهام شرکت دارویی برکت) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

ارزش معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 92 درصدی به رقم 5 هزار و 81 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز به 431 میلیارد تومان رسید که 8 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افت 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 668 میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 109 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نمادهای فرابورس و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بورس