به گزارش اکوایران، در جریان معاملات امروز سه‌شنبه 13 دی ماه 1401 در بورس تهران نمادهای فولاد ، فملی ، کگل و نوری از جمله نمادهایی محسوب می شدند که تأثیر منفی بسزایی بر روی شاخص بورس تهران داشتند. اما در مقابل نمادهای گروه خودرویی از جمله ایران خودرو و نماد شرکت سایپا به عنوان تاثیرگذران بازار مثبت امروز بشمار می رفتند.

ارزش معاملات در بازار امروز حوالی 9 هزار و 200 میلیارد تومانی می شد و ارزش بازار بورس تهران نیز در همان محدوده 5 هزار و 889 همتی در حال نوسان است. بازار بورس تهران نیمه اول معاملات امروز را خوب و مثبت آغاز کرد. اما در نهایت و در یک ساعت پایانی شاخص کل با افت همراه شد به طوری که شاخص از رشد 9 هزار واحدی به افت هزار واحدی رسید. بورس همچنان در رفت و برگشت های مثبت و منفی شدن قرار دارد. اوضاعی که همچنان به کام نوسان گیران تمام می‌شود.

اخبار برجامی

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی‌، ارزیابی‌ها درمورد «مرگ برجام» را تایید و اعلام کرده که مذاکرات دیگر شانس موفقیت ندارد. در طی این گفت‌وگو بلینکن ارزیابی جو بایدن مبنی بر اینکه برجام را نمی‌توان احیا کرد تأیید کرد، که بازتاب اظهارات افشا شده بایدن در ماه نوامبر بود که گفته بود «توافق مرده است».

سعید جلیلی، مذاکره کننده اسبق جمهوری اسلامی ایران، هم گفته که «مردم فهمیدند که مذاکرات نتیجه‌ای ندارد؛ برخی می‌گفتند اگر مذاکره کنیم به نتایج خوبی می‌رسیم. در دوران خودم هم بارها گفتم که نتیجه چندانی از این مذاکرات حاصل نمی‌شود.»

باقری‌کنی، مذاکره کننده فعلی نیز اعلام کرده که آمریکا در مذاکرات احیای برجام پیشنهاد جدیدی ارائه نکرده و بازگشت ایران به تعهداتش بستگی به روند مذاکرات دارد.

اخبار ارزی

امروز خبرگزاری‌ها خبر پیشنهاد کانون صرافان ایرانیان برای برون رفت از نوسانات اخیر ارزی که شامل  8 بند بود را منتشر کردند. این بسته پیشنهادی برای محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی بود و مسئله افزایش سرمایه شرکت‌های تضامنی، استفاده از توان کلیه صرافان و خروج انحصار از دست صرافان خاص، امکان ایجاد بازار آتی فروش ارز در بازار متشکل ارزی و امکان استفاده از برنامه‌های ارزی روز دنیا برای صرافان از جمله موارد این بسته پیشنهادی بود.

اخبار خودرویی

اما ایران خودرو اعلام کرده است که هفته‌ای ۱۰ هزار دستگاه در بورس کالا عرضه می‌کند و این عرضه ها می تواند هفته‌ای دو بار صورت بگیرد. 

تحلیل تکنیکی شاخص بورس

از منظر تکنیکالی، شاخص بورس تهران همچنان در یک رفت و برگشت قیمتی مثبت و منفی قرار دارد که اوضاع را برای نوسانگیران فراهم کرده است تا از این رشد و افت های حوالی یک میلیون و 600 هزار واحدی شاخص بورس تهران نهایت استفاده را کرده باشند.

خیلی از اهالی تکنکالیست معتقد هستند که شاخص بورس تهران در این محدوده به دنبال تشکیل موج چهارم است و ممکن است پس از یک اصلاح و استراحت کوتاه دوباره به مدار صعود باز گردد که همان شروع موج پنجم خواهد بود.

موج اول صعودی از اوایل آبان ماه آغاز شد و در میانه‌ی آذر ماه با اصلاح این موج خاتمه یافت تا در نهایت موج سوم صعودی در اواخر اذر ماه حرکت صعودی خود را آغاز کند و تا محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی رشد را تجربه کرده باشد.

عده‌ای دیگر از تکنیکالیست ها همسو با گروه اول این موضوع را مطرح می‌کنند که شاخص کل برای شکست مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحدی به قدرت و توان بالایی نیاز دارد و افت‌های چند روز اخیر بازار را به عنوان یک پولبک می‌دانند.

تکنیکالیست‌های بدبین هم اینگونه وضعیت این روزهای بازار سرمایه را مورد بررسی قرار می‌دهند که چیزی تا شروع انتشار گزارش‌های آذر ماه شرکت‌ها نمانده است و با مشکل کمبود گاز و کاهش تولید شرکت‌ها، در روزهای آینده وضعیتی مانند وضعیت تابستان را برای بازار پیش بینی می‌کنند و معتقد هستند که بازار ممکن است کمی در اصلاح بیشتری فرو برود. 

خط روند اندیکاتور RSI  یک سیگنال برای این گروه محسوب می‌شود و در صورتی که این خط روند رو به پایین شکسته شود بازار در یک مسیر اصلاحی فرسایشی قرار خواهد گرفت. در صورتی که این خط روند به عنوان یک حمایت عمل کند، شاخص اهداف بالاتری را می‌بیند.

کل