به گزارش اکوایران، داده‌های رسمی چین نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده این کشور در ماه اوت در بحبوحه گرمای کم سابقه هوا و شعله‌ور شدن مجدد ویروس کرونا  با سرعتی کمتر از حد انتظار افزایش یافت، در عین حال تورم تولیدکنندگان نیز در این ماه به کمترین میزان پس از فوریه 2021 کاهش یافت.

عقبگرد تورمی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چینی

براساس داده‌های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین (NBS) که در روز نهم سپتامبر منتشر شد، شاخص قیمت مصرف کننده CPI نسبت به اوت سال گذشته تنها رشدی 2.5 درصدی داشت؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل افزایشی 2.7 درصدی را تجربه کرده بود. در عین حال تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نیز برای ماه اوت پیش‌بینی افزایش 2.8 درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه اوت را داشتند.

شاخص قیمت تولیدکننده درب کارخانه نیز برای ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.3 درصد افزایش یافت که این رقم پایین‌ترین نرخ آن پس از فوریه 2021 است. در عین حال این شاخص در ماه ژوئیه رشدی 4.2 درصدی داشت و بنابراین تولید کنندگان چینی افت نرخ خوبی از ماه ژوئیه به اوت به ثبت رساندند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رویترز نیز رشد 3.1 درصدی برای شاخص قیمت تولیدکننده پیش‌بینی کرده بودند.

هشدار چین نسبت به رشد تورمی

اگرچه تورم در چین برای ماه اوت کاهش داشت اما بانک خلق چین (PBoC) در ماه اوت هشدار داد که چین با افزایش فشار تورم ساختاری مواجه است و تورم CPI ممکن است برای چند ماه در نیمه دوم سال از 3 درصد فراتر رود. دولت چین تورم مصرف‌کننده کمتر از 3 درصد را هدفگذاری کرده است. این در حالی است که این میزان به مراتب کمتر از تورم فعلی در سایر اقتصادهای بزرگ در دنیا است.

تحلیلگران معتقدند افزایش تورم مصرف کننده می‌تواند زمینه تسهیل سیاست انبساط پولی را در چین دشوار کند، این در حالی است که این کشور برای عبور از رکود نیاز به افزایش محرک‌های مالی دارد.

تورم مواد غذایی و انرژی بالاتر از تورم عمومی

قیمت مواد غذایی در ماه اوت نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی 6.1 درصدی داشت که این رقم اندکی از میزان رشد نرخ مواد غذایی در ماه ژوئیه که برابر 6.3 درصد بود، کمتر است. در عین حال بهای گوشت خوک پس از رشد 20.2 درصدی در ژوئیه، در این ماه افزایشی 22.4 درصدی داشت. قیمت خوک در بزرگترین تولید کننده گوشت خوک در جهان در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا کاهش گله‌های پرورشی که از سال گذشته آغاز شد بع تازگی تاثیر خود را بر افت قیمت در بازار گذاشته است.

در عین حال core CPI که بی‌ثباتی نرخ مواد غذایی و انرژی را نشان می‌دهد نسبت به سال قبل افزایشی 0.8 درصدی در ماه اوت داشت. البته این شاخص نسبت به ماه ژوئیه بدون تغییر ماند.