به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران سرانجام با یک روز تاخیر تورم دی‌ماه 1401 را منتشر کرد. در این آمار که شاخص عمومی قیمت‌ها در کشور به صورت ماهانه و نقطه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد، دو نکته مهم در دی امسال مشاهده می‌شود. نخستین اتفاق مهم در این ماه، سرعت افزایش بالای 4 درصد در تورم ماهانه ابتدای زمستان امسال بوده است.

رکوردزنی شش‌ماهه در تورم دی 1401

تورم ماهانه دی‌ماه 1401 برابر با 4.3 درصد ثبت شده که ناشی از رشد قیمت‌ها در دو سبد خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیشترین سطح تورم ماهانه در شش ماه اخیر بوده است.

در این مقطع تورم ماهانه خوراکی‌ها برابر با 4.1 درصد و تورم ماهانه غیرخوراکی نیز معادل با 4.5 درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که تورم کالاهای خوراکی در ماه قبل از آن (آذر 1401) برابر با صفر بود.

بررسی اجزای تورم نیز نشان می‌دهد عمده رشد قیمت‌ها در بُعد ماهانه در گروه‌های «حمل و نقل» و «سبزیجات» بوده که به ترتیب برابر با 11.9 درصد و 11.7 درصد رقم خورده است. سرانجام، افزایش شاخص قیمت در دی‌ماه، تورم نقطه‌ای این مقطع را در کانال 50 درصد قرار داد.

تورم دی‌ماه 1401

تورم نقطه‌ای 51.3 درصدی در دی‌ماه 1401

تورم نقطه‌ای به معنی مقایسه شاخص عمومی قیمت‌ها با موقعیت مشابه آن در سال گذشته است. این شاخص در دی‌ماه امسال برابر با 51.3 درصد به ثبت رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد برای چهارمین ماه در سال جاری تورم نقطه‌ای کشور فراتر از مرز 50 درصد قرار گرفته است.

این یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 51.3 درصد (بیش از یک و نیم برابر) بیشتر از دی 1400 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم میانگین نیز به عنوان سومین متغیر مهم در ارزیابی تورم در کشور، از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها حکایت داشته است. این متغیر دلالت بر رشد قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به دی 1401 نسبت به موقعیت مشابه خود دارد. طبق داده‌های مرکز آمار، تورم میانگین دی‌ماه برابر با 46.3 درصد بوده که 1.3 واحد درصد بیشتر از ماه قبل شده است.