قیمت نفت به خاطر احتمال کاهش تولید در جلسه امروز اوپک پلاس و بدتر شدن بحران انرژی اروپا به خاطر تصویب کردن طرحی توسط گروه جی ۷ که قیمت نفت خام روسیه را محدود می‌کند افزایش یافت.

نفت وست تگزاس اینترمیدیت در هفته قبل به خاطر ترس از کند شدن رشد اقتصادی جهان و قرنطینه کرونایی چین هفت درصد کاهش پیدا کرده کرده بود ولی در روز جاری افزایش یافت و به ۸۹ دلار در هر بشکه رسید. اواخر روز دوشنبه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و روسیه پس از ادعای عربستان برای کاهش تولید، برای تعیین سطح تولید ماه اکتبر تشکیل جلسه می‌دهند.

نفت خام از سقف ماه ژوئن حدود یک چهارم کاهش یافته است زیرا رشد اقتصادی جهان کند شده و بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم سیاست‌های انقباضی اعمال کرده‌اند.

بلومبرگ معتقد است این اتفاقات تمام دستاورد نفت پس از حمله روسیه به اوکراین را از بین برده است. شرکت انرژی گاز پروم درهفته گذشته اعلام کرد که جریان گاز از خط لوله نورد استریم به اروپا بازگشایی نخواهد شد. این اقدام روسیه درست پس آن اتفاق افتاد که سران کشورهای جی ۷ به رهبری آمریکا تعیین محدوده قیمتی برای نفت روسیه را تصویب کردند. روسیه به بهانه نشت نفت به توربین‌های انتقال گاز و عدم امکان تعمیر آن‌ها به خاطر تحریم این اقدام را انجام داد.

جیمز ویسلر مدیرعامل وانیر گلوبال مارکت به بلومبرگ اعلام کرد وقتی به تمدید قطع جریان گاز نورد استریم از طرف روسیه می‌نگریم متوجه می‌شویم که این اقدام بی ارتباط با جلسه جی ۷ برای تعیین سقف قیمتی برای انرژی روسیه نیست در حالی که هدف تصمیم جی ۷ حفظ عرضه روسیه در کنار محدود کردن درآمد این کشور بوده است ولی در عمل این اقدام معکوس عمل کرده و شاهد اختلال در سمت عرضه هستیم.

اسپرد سریع نفت که اختلاف دو قرارداد بسیار نزدیک نفت می‌باشد در هفته‌های اخیر بسیار متفاوت بوده است به همین دلیل پیش بینی جهت حرکتی قیمت نفت از طریق اسپرد آن ممکن نیست البته کارشناسان انتظار کاهش سطح تولید اوپک برای جلسه امروز را ندارند ولی افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه همزمان با تقویت شاخص دلار اتفاق افتاد که خلاف انتظار بود؛ معمولا با تقویت شاخص دلار قیمت کامودیتی‌ها کاهش می‌یابد.