به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن نگران تلاش‌های فزاینده ایران و گروه‌هایی مانند حماس برای جذب پول در جنوب شرقی آسیا است. این اظهارات در جریان سفری به این منطقه، به منظور جلب حمایت برای اجرای قوی‌تر تحریم‌ها بیان شد.

به نوشته بلومبرگ، مقامات آمریکایی این هفته با مدیران صنعت نفت، نهاد‌های تنظیم‌کننده و موسسات مالی در سنگاپور و مالزی دیدار می‌کنند تا به فشارهای ایالات متحده برای تشدید محدودیت‌ها بر صادرات نفت خام ایران و محدود کردن توانایی روسیه برای تامین بودجه جنگ پرهزینه‌اش در اوکراین کمک کنند.

این مقام که به شرط ناشناس ماندن با خبرنگاران صحبت کرد، گفت که ایالات متحده ابراز نگرانی کرده است که روسیه همچنان به تامین قطعات حیاتی از جنوب شرقی آسیا ادامه می‌دهد و از انتقال به کشورهای ثالث برای پنهان کردن مقصد نهایی آن‌ها استفاده می‌کند. این  قطعات شامل تجهیزاتی است که در میدان جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این حال، ایران با توجه به روابط تاریخی‌اش با کشورهایی مانند مالزی و محدودیت‌های شدیدتر آمریکا علیه تهران- در پاسخ به حمله به اسرائیل در ماه گذشته و حمایت از گروه‌هایی مانند حماس- کانون اصلی تمرکز بوده است. بسته‌ای از اقدامات که ماه گذشته به تصویب رسید، شامل گسترش پوشش تحریم‌ها به بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی است که آگاهانه نفت خام ایران را فرآوری یا ارسال می‌کنند.

محدودیت‌های جدید همچنین تحریم‌های به اصطلاح ثانویه را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات با بانک‌های ایرانی تحریم‌شده برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

1402052715113353828170994

تحریم علیه مالزی و سنگاپور

تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران تا حدی به دلیل اقداماتی مانند انتقال نفت ایران از یک نفتکش به نفتکش دیگر در آب‌های اطراف مالزی، چالش‌برانگیز بوده است؛ ترفندی که اغلب برای پنهان کردن منشأ محموله‌هایی استفاده می‌شود که به سمت شرق می‌روند.

تیم ایالات متحده همچنین برای اقدام علیه پولشویی فشار آورده و موضوع خطرات مربوط به کشتی‌های قدیمی در «ناوگان اشباح» را مطرح کرده است. در ماه می سال گذشته یک نفتکش 26 ساله که قادر به حمل 700 هزار بشکه نفت بود در سواحل مالزی منفجر شد، که در آن زمان خالی بود.

تحریم‌های پراکنده علیه شرکت‌هایی در سنگاپور و مالزی در سال گذشته، به دلیل نقش آن‌ها در تسهیل فروش و ارسال میلیون‌ها دلار نفت و پتروشیمی به نمایندگی از یک شرکت مرتبط با ایران، این تجارت را کاهش نداده است.

بر اساس اطلاعات رسمی گمرک چین، از اواسط سال 2022 تاکنون هیچ نفتی از ایران توسط چین وارد نشده است.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط کپلر، چین از ابتدای سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. این محموله‌ها اغلب با مبدأیی از جاهای دیگر - از جمله مالزی - منتقل و ثبت می‌شوند.

وزارت خزانه داری آمریکا در 3 می در بیانیه‌ای گفت: «وزارت خزانه‌داری از ابتدای سال جاری تاکنون چندین اقدام مهم را برای مقابله و ایجاد اختلال در ارسال غیرقانونی نفت ایران به خریداران در شرق آسیا انجام داده است؛ از جمله محموله‌هایی که در آب‌های بین‌المللی نزدیک سنگاپور و مالزی از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌شود.»