به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز، 10 اردیبهشت، در نشست مطبوعاتی‌اش که در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران-اکسپو 2024 برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ایران برای تقویت همکاری‌های اقتصادی اهمیت ویژه قائل است

  • نمایشگاه ایران اکسپو نشان‌دهنده آن است که ایران در کنار عزم برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر در تحکیم ثبات و امنیت در منطقه به توسعه پایدار در حوزه اقتصادی و گسترش مناسبات با همه کشورها اهتمام ویژه دارد.

  • ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری مشترک وزارت خارجه و صمت و سازمان توسعه تجارت از 7 ماه پیش برگزاری آن کلید خورد. بیش از 24 کشور در سطوح مختلف از معاونین رییس جمهور و وزرا و دیگر سطوح و 2000 تاجر شرکت کردند. نمایندگان تجاری بیش از 100 کشور در این نمایشگاه حضور دارند. فرصت خوبی است برگزاری این نمایشگاه برای آشنایی علاقه مندان کشورهای مختلف به تولیدات ایرانی و با ویژگی این کالاها آشنا شوند.

وقایع دانشگاه‌های آمریکا، نشان‌دهنده بیداری جامعه جهانی است

  • آنچه که ما در دانشگاه‌های آمریکا طی روزهای اخیر شاهدیم نشان‌دهنده بیداری جامعه جهانی و افکار جهان نسبت به مسئله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و نسل کشی با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

  •  وزارت خارجه ایران برخورد خشن پلیسی و نظامی با فضای دانشگاهی و مطالبات دانشجویی را نمی‌پذیرد و آن را نگران کننده تلقی می‌کند.

روابط دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست پیش می‌رود

  • روابط دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست خودش پیش می‌رود. شاهد تداوم گفتگوهای میان دو کشور در سطوح مختلف به ویژه در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم.

  • حضور هیات اقتصادی عربستان در نمایشگاه ایران اکسپو نشانه نگاه همسو دولت عربستان با نگاه ایران برای زمینه سازی به منظور توسعه مناسبات اقتصادی است.

  • هیات وزارتی ایران به ریاست آقای خاندوزی برای شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در ریاض حضور دارند. فرصتی است در چارچوب مشارکت ایران در فعالیت‌های بانک اسلامی و همکاری‌های ایران با این بانک، از ظرفیت‌ها استفاده شود. همچنین هیاتی به ریاست آقای صفری برای شرکت در اجلاس داووس در ریاض به سر می‌برند. ما افق پیش رو در مناسبات را افق روشن می‌دانیم. دو سفیر هم همواره با دستورعمل دریافتی مناسبات دوجانبه را پیگیری می‌کنند.

5 پیشنهاد مشخص ایران در حوزه امنیت بین‌المللی در نشست مسکو

  • سفر آقای احمدیان به روسیه در چارچوب مشارکت در دوازدهمین اجلاس مقامات عالی امنیتی کشورها صورت پذیرفت و ایران همواره از فرصت‌های چندجانبه برای حضور و تبیین دیدگاه‌های خود به ویژه امنیت منطقه استفاده کرده است.

  • آقای احمدیان 5 پیشنهاد مشخص در حوزه امنیت بین‌المللی ارائه کردند. اینها نشان دهنده حضور فعال ایران توام با داشتن ابتکار عمل‌ها برای ایجاد جهانی امن برای همه کشورها است.

سند جامع راهبردی ایران و روسیه گام‌های نهایی را طی می‌کند

  • روابط ایران و روسیه بسیار خوب و در مسیر درست در حال پیشرفت است. همکاری‌های دوجانبه در جریان است و ما شاهد جهش چشمگیر در همکاری‌های اقتصادی هم بودیم. دو کشور اراده مشترکی دارند برای افزایش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی در چارچوب توافقات گذشته و جدید.

  • سند جامع راهبردی میان دو کشور هم در حال طی گام‌های نهایی است و می‌تواند شتاب بیشتری به همکاری‌ها بدهد. دو کشور مواضع مشترک در منطقه و در صحنه بین‌المللی و همکاری در مبارزه با تروریسم دارند. این یکی از همکاری‌های موفق در حوزه امنیت منطقه‌ای است. همکاری در حوزه ترانزیت و کریدور شمال به جنوب یکی از موضوعات اولویت دارد در همکاری دو کشور است و باعث افزایش مبادلات تجاری بین‌المللی می‌شود.

گفتگوهای هسته‌ای ایران ادامه دارد

  • گفتگوها، تماس‌ها و تبادل پیام‌ها در روش‌های مقتضی ادامه دارد و در قالب نشست‌های بین‌المللی هم فرصتی است که ایران دیدگاه‌های خودش را بیان کند.

سپاه بزرگترین نیروی ضدتروریسم در صحنه بین‌المللی است

  • در واکنش به مباحث بی‌اساس در نشست اخیر اتحادیه اروپا و قطعنامه منتشر شده واکنش خودمان را اعلام کردیم. سپاه نیروی رسمی نظامی ایران است و مهمترین نقش در تامین امنیت ملی و حفاظت از مرزهای سرزمینی و ایجاد امنیت برای ملت ایران و نقش آفرینی در توسعه اقتصادی و خدمات عمومی برای ملت ایران است.

  • سپاه بی‌شک بزرگترین نیروی ضدتروریسم در صحنه بین‌المللی است و نقش ایران در مقابله با تروریسم بین‌المللی یک نقش منحصر به فرد است و سپاه برخی از بهترین نیروهای خود را در مسیر مبارزه فدای امنیت و آرامش ایران و ملت‌های منطقه کرده است.

قراردادهای امضا شده در سفرهای رییس جمهور و سازوکارهای وزارت خارجه برای پیگیری

  • اولین گام در حوزه همکاری‌های دو و چندجانبه تنظیم و عقد قرارداد و سندی است که می‌تواند مبنای همکاری قرار گیرد. اجرای اسناد اصل درستی است و عقد قرارداد در جای خودش درست اما اجرا اهمیت بیشتری دارد.

  • وزارت خارجه همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خودش را دارد. ما در همه حوزه‌های دوجانبه اساسا در جدول پیگیری‌های خود اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این موضوع کاملا درست است که اجرا مهمتر از امضای اسناد است. شخص آقای رییس جمهور هم به طور ویژه تاکید دارند و بر اتخاذ سازوکارهایی برای داشتن جدول پیگیری تاکید دارند. اجرای اسناد دو طرف دارد و نیازمند پایبندی طرفین است. نمی‌توان گفت شرایط مطلوبی داریم اما شرایط امیدوارکننده‌ای داریم.

دعوت وزیر صمت از هیات کره‌شمالی

  • در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران بیش از 26 کشور حضور دارند. هیات کره شمالی هم در همین چارچوب است. ایران و کره شمالی بیش از 50 سال سابقه روابط و همکاری‌های رسمی دارند که بر اساس علایق با یکدیگر همکاری دارند.

  • سفر هیات کره شمالی به تهران بنا بر دعوت وزیر صمت برای بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو صورت گرفته است. هیات کره‌ای در مدت حضور علاوه بر دیدار از نمایشگاه، با مقامات دولتی و خصوصی دیدارهایی را انجام دادند. برخی هم سعی کردند به گمانه زنی مغرضانه دست بزنند و این بی اساس است.

سرکنسول ایران در فرانکفورت فعالیت دارد

  • برخی از روزنامه‌هایی که سابقه حمایت نزدیک از رژیم صهیونیستی دارند، مایلند با دامن زدن به برخی اخبار نوعی ابراز ارادت به رژیمی بکنند که بعضا تعهدی به آن دارند. اینکه مقامی با ارسال یک نامه به سرکنسول ایران نظر خود را ابراز کند به آن مقام برمی‌گرد. ما خودمان را محدود به دیدگاه خاص هیچ کشوری نمی‌کنیم و مواضع ما در ارتباط با فلسطین اصولی و روشن است. انعکاس این نامه در فضای رسانه‌ای با اهداف خاص سیاسی صورت می‌گیرد. سرکنسول ما در آنجا فعالیت دارد.

عزم پاکستان برای تکمیل خط لوله گاز با ایران

  • اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقتنامه دو کشور جزو موضوعات مهم حوزه اقتصادی دو کشور است. مذاکرات کارشناسی انجام شده قبلی میان دو کشور هم زمینه ساز آغاز اجرای فاز 80 کیلومتری در داخل پاکستان بوده و طرف پاکستانی بر عزم خود برای تکمیل پروژه تاکید کرده است. ما انتظار داریم که این پروژه راهبردی به نتیجه برسد.