جمعه سیاه اگرچه عبارت قشنگی به نظر نمی‌رسد اما این روز یکی از معروف‌ترین رویدادهای فروش ویژه با تخفیف بسیار زیاد است که به آن «بلک فرایدی» (Black Friday) یا «جمعه سیاه» است که در اکثر نقاط جهان برگزار می‌شود. جمعه سیاه یا حراج جمعه در آمریکا یک روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعهٔ ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.

با وجود اینکه بلک فرایدی یک سنت امریکایی است اما طی این رویداد میزان فروش در بسیاری از کشورهای دیگر هم مانند امریکا رشد چشمگیری پیدا می‌کند. در این روز بازارها در بسیاری از کشورها مثل کانادا، برزیل، سنگاپور بریتانیا و حتی در کشورهایی مثل مکزیک، رومانی،‌ هند، فرانسه، آلمان و… تا دو برابر وضعیت معمول رونق می‌گیرد.

در ایران نیز چند سالی است که حراج جمعه سیاه هم‌زمان با دیگر کشورهای دنیا یا در قالب فروش ویژه‌ی شب یلدا برگزار می‌شود.خیلی از فروشگاه‌های بزرگ و خریداران در انتظار آن هستند.اما به نظر می‌رسد که در این مورد باید حواسمان به چند نکته مهم باشد. سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا می گوید: هر سال در روزهای حوالی بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه شاهد شکایت قابل توجهی از مردم به خاطر کلاهبردارها هستیم.او ادامه داد: بیشتر این پرونده‌ها در خصوص پرداخت بهای کالای مورد نظر و عدم دریافت کالا یا تقلبی بودن کالای تحویلی به هموطنان است.

سرهنگ رجبی تاکید دارد: از سایت‌های خوش‌نام و معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند برای خریدهای اینترنتی خود استفاده کنید و قبل از خرید کالا قیمت واقعی آن را بررسی کنید چراکه قیمت برخی کالاهای حراج شده از قیمت واقعی آن در بازار بالاتر است به عنوان مثال در حراج آنلاین جمعه سیاه کالا تخفیف ۵۰ درصدی خورده، اما شاید ۱۰ درصد گران‌تر از قیمت بازار باشد.

سرهنگ رجبی توصیه می کند: از سایت‌های خوش‌نام و معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند برای خریدهای اینترنتی خود استفاده کنید و قبل از خرید کالا قیمت واقعی آن را بررسی کنید چراکه قیمت برخی کالاهای حراج شده از قیمت واقعی آن در بازار بالاتر است به عنوان مثال در حراج آنلاین جمعه سیاه کالا تخفیف ۵۰ درصدی خورده، اما شاید ۱۰ درصد گران‌تر از قیمت بازار باشد.