موفقیت امارات متحده در این زمینه و جذب سرمایه‌گذاری‌های هنگفت موجب شد تا عربستان سعودی نیز در اقدام جدیدی تبدیل «العلا» به قطب گردشگری جهانی را اعلام کند. هزینه این پروژه ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

تلاش عربستان برای کاهش وابستگی به فروش نفت

ما یک میراث جدید می‌ سازیم. این جمله ارائه شده سعودی‌ها برای ارائه پروژه جدیدشان برای تبدیل العلا به یکی از قطب‌های گردشگری جهان است.

العلا منطقه‌ای باستانی با قدمتی بیش از ۲۰۰,۰۰۰ سال است. عربستان می‌خواهد با اختصاص ۱۵ میلیارد دلار این شهر را به مرکز فرهنگی  تبدیل کند. دولت عربستان امیدوار است که با افتتاح چندین موزه این شهر به عنوان مقصد بزرگ گردشگری جهان شناخته شود

به گزارش عرب نیوز،‌اسم این پروژه که طرح جامع سفر در زمان نام دارد،‌در ۳ فاز انجام می‌شود. فاز اول آن که شامل گسترش فرودگاه‌ها است در سال ۲۰۲۳ به اتمام می‌رسد. پیش بینی می‌شود که فاز دوم در سال ۲۰۳۰ و مرحله سوم ۲۰۳۵ پایان یابد.

جالب است بدانید که العلا شامل سایت باستانی الحجر یا مداین صالح است که بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۲۰۰۸ به اولین میراث جهانی یونسکو در عربستان تبدیل شد.

اما این پروژه به دلیل نقض حقوق بشر توسط این رژیم به خصوص قتل جمال خاشوقچی در غرب مورد بحث قرار گرفته است. برگزاری بینال کالیفرنیایی در این منطقه در سال ۲۰۲۰ نیز حواشی زیادی ایجاد کرد. با این حال فرانسه یک توافق‌نامه ۱۰ ساله برای کمک به تبلیغ العلا به عنوان مقصد گردشگری جهان امضا کرده بود ،‌ مدیر موزه‌های بزرگی در اروپا و ایالت متحده به عنوان مشاوران این پروژه فعالیت داشتند.

این برنامه شامل ۵ منطقه میراث فرهنگی  و یک مسیر سبز در کنار آن خواهد بود که از میان آن تراموا عبور می‌کند. علاوه بر آن افتتاح موزه‌ها و گالری‌های مختلف نیز برای ایجاد فضایی برای تلفیق هنر معاصر و میراث فرهنگی در دستور کار این برنامه قرار دارد.

ولیعهد عربستان، هدف از این پروژه را کاهش وابستگی این کشور به نفت با متنوع سازی اقتصاد و بهبود خدمات عمومی در بهداشت، آموزش، زیرساخت‌ها، تفریحات و گردشگری بیان کرد. همان‌طور که اشاره شد برآورد هزینه پروژه ۱۵ میلیارد دلار است. طبق پیش‌بینی‌ها این  پروژه سالانه ۲ میلیون بازدید کننده دارد،  ۳۸۰۰۰ شغل جدید ایجاد می‌کند و ۳۲ میلیارد دلار آورده اقتصادی به همراه خواهد داشت.