تودکس یکی از صرافی‌های رمزارز است که در چند روز گذشته با متواری شدن مدیر مسئول آن متهم به کلاهبرداری شده است.

برخی از کارشناسان عدم نظارت بازار مالی رسمی بر این رمزارزها را دلیل بر این دست از اتفاقات می‌دانند.

۲ میلیارد دلار گم شد

یک صرافی ارز دیجیتال در ترکیه با اسم تودکس با ۴۰۰ هزار کاربر، به کلاهبرداری و فرار محکوم شد. مدیر مسئول آن از ترکیه فرار کرد و ظاهرا ۲ میلیارد دلار  از سرمایه ۳۹۰ کاربر  مسدود شد.

در سایت این صرافی بیانه‌ای با عنوانِ «بسته شدن به طور موقت» قید و دلیل آن « نوسانات غیر طبیعی در حساب شرکت» بیان شده است. مقامات ترکیه حکم بازداشت بین المللی اوزر مدیر مسئول این صرافی را تایید و اینترپل روز جمعه اخطار قرمز برای این شخص که هم‌اکنون در آلبانی است صادر کرد. ستاد پلیس ترکیه گفت که وزیر کشور و رئیس پلیس پنجشنبه با همتایان آلبانیایی خود صحبت کردند تا اوزر را بازداشت کنند. پس از بررسی‌های پلیس استانبول از این شرکت ۷۶ نفر مظنون بودندکه تنها ۶۲ نفر از آن‌ها دستگیر شدند

به گزارش بی‌ان‌بی‌سی این اتفاق عدم اطمینان قانونی در صنعت‌ رمزنگاری را نشان می‌دهد. اگر چه برخی از کشورها قوانینی برای نظارت بر تجارت رمزارزها ارائه دادند اما بازار مالی رسمی بر این صنعت نظارت ندارد. در نتیجه ریسک معاملات بالا می‌رود.  برای مثال در سال ۲۰۱۹ یک صرافی ارز دیجیتال، پس از مرگ مدیرعاملش ورشکست و میلیون‌ها دلار دارایی دیجیتال در کیف پولش مسدود شد.

در راستای این اتفاقات بانک مرکزی ترکیه استفاده از رمزارزها را برای خرید کالا و خدمات را ممنوع کرد.رجب طیب اردوغان، نیز خواستار قانون‌گذاری سریع در این عرصه شد و در مورد «روش‌های هرمی» نوظهور در بازار رمزارزها نیز هشدار داد. با این حال متوقف شدن فعالیت یکی دیگر از صرافی‌های رمزارز در ترکیه به این اخبار بیشتر دامن زده است.

تا بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر غیرمتمرکز هستند،‌ یعنی آن‌ها توسط یک شخص کنترل نمی‌شوند و توسط شبکه‌ای از کامپیوترها کنترل می‌شوند. ایده اصلی بیت کوین در اصل این بود که مردم بانک خودشان را داشته باشند و خارج از سیستم مالی سنتی پول‌هایشان را نگهدارند. سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال معتقند که این صنعت طی سال‌های گذشته به بلوغ کافی رسیده .قیمت بیت‌کوین حتی با کاهش قیمت‌های اخیر در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۶ برابر افزایش یافته، و بیت کوین بازها امیدوارند ورود سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌هایی مانند تسلا به حرکت ارزهای دیجیتال به جریان اصلی کمک کنند.

با این وجود، نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال و جایی که برای دخالت دولت ایجاد می‌کند خطرات بزرگی برای صنعت هستند .صرافی‌های بزرگ بر این باورند که قانون‌گذاری دولت می‌تواند موجب سرکوب این بازار شود.